Voyage

Klicka här för att läsa magasinet digitalt

PORSCHE 911 DAKAR – I LERAN

Dela

911 DAKAR ÄR ABSOLUT INGET NYTT PÅHITT, DEN KOM REDAN 1984 NÄR MODELLEN PORSCHE 953 TOG HEM DET KLASSISKA PARIS-DAKAR RALLYT I ÖKNEN. ETT OTROLIGT TUFFT RACE SOM VERKLIGEN FÅR BILEN OCH DESS FÖRARE ATT BEKÄNNA FÄRGEN. DET GJORDE MAN MED PORSCHEN OCH TOG HEM TOTALSEGERN. 

»DEN KÄNNS VÄLDIGT SPORTIGT, MEN SAMTIDIGT VÄLDIGT BEKVÄMT. JAG PÅSTÅR ABSOLUT INTE ATT EN GTPORSCHE INTE ÄR BEKVÄM MEN DEN KRÄVER SAMTIDIGT ATT VÄGEN ÄR GJORD AV SILKESLEN ASFALT. DET BEHÖVER INTE 911 DAKAR«

Foto James Holm

PRECIS SOM ORIGINALET från 1984 är 911 Dakar höjd. I normalläge är den fem centimeter högre än en normal 911. Med hjälp av ett lyftsystem kan bilen höjas ytterligare tre centimeter. Redan i normalläget ser 911 Dakar annorlunda ut än sina 911-syskon. För att uppnå förändringar jämfört med en vanliga 911 har man använt längre länkarmar som förlänger fjädringsvägen och även ger bredare spårvidd. Utöver det sitter det på modellen skyddsplåtar av rostfritt stål samt en ny front med raster i rostfritt stål. Det sitter dessutom kraftiga röda bogseröglor fram och bak. Det hela ger den där offroad-looken.

Om man verkligen vill låta 911 Dakar få “den där” offroad-looken finns det en takkorg med inbyggda helljusramper som tillbehör där du kan lasta vattendunkar, friktionsmattor och fällbara spadar. Som max får man lasta 42 kilo i takkorgen. Dessutom finns det ett taktält till 911 Dakar för den som verkligen vill uppleva den där safarikänslan. Interiört känner man mer igen sig om man är bekantat med någon av GT-modellerna.

Här hittar vi en bur istället för baksäte och skålade sportstolar i kolfiber fram. Man kan välja att spänna fast sig med så kallat fempunktsbälte så man sitter som i ett skruvstäd när vägen är ojämn men Porsche hade även vänligheten att montera ett vanligt traditionellt bälte så man slipper besväret med att spänna fast sig med fempunktsbältet. En brandsläckare sitter även monterad på golvet på passagerarsidan. För att hålla nere vikten har, utöver avsaknaden av baksätet, även glas och startbatteri gjorts i lättviktsmaterial. Totalvikten för 911 Dakar landar på 1 605 kilo. Trots sina skyddsplåtar och andra offroad förbättrande saker är vikten endast tio kilo mer än ett motsvarande 911-syskon. Det får ses som bra jobbat helt klart. Känslan när man kör iväg med 911 Dakar gör sig snabbt påmind om en vanliga 911 fast i GT utförande vilket är modellen jag har. Den känns väldigt sportigt, men samtidigt väldigt bekvämt. Jag påstår absolut inte att en GT-Porsche inte är bekväm men den kräver samtidigt att vägen är gjord av silkeslen asfalt.

Det behöver inte 911 Dakar. Här är den bekväm även om vägen är lite ojämn. Men du känner fortfarande att du har full kontroll, troligen skulle skillnaden kännas mer tydligt om man tog ett varv på en racingbana. Här hade en av Porsches GT-modeller trivts som fisken i vattnet men däremot inte 911 Dakar tack vare däck som trivs bättre utanför banan än på. Men till skillnad från en GT-modell från Porsche hade du med lätthet kunnat kör hela varvet runt banan – jag menar just runt banan och inte på. Det hade inte en GTPorsche mått bra av. När vi ändå är inne på just hur 911 Dakar skulle trivas bättre utanför bana än på den än ett GT-syskon. Jag hade nöjet att nyttja en hel åker och låta 911 Dakar visa hur den uppför sig när det inte ligger på slät asfalt. Detta självklart på grund av att 911 Dakar är fyrhjulsdriven.

I standardutrusningen ingår även aktiva, elektromekaniska krängnings – hämmare samt bakaxelstyrning. Lägg där till styvare motorfästen och en nyutvecklad vinge bak. Huven är precis som GT-syskonet 911 GT3 gjord i kolfiber för att spara vikt. Vill man kan man beställa sin 911 Dakar med Rally Design Package då den kommer i tvåtonslack och dekaler precis som originalet från 1980-talets tävlingsbil. Om jag skulle välja en 911 kanske jag ändå inte skulle valt en Dakar utan någon av GT-modellerna. Jag kör ju själv en Jeep och känner att den är svår att konkurrera med när vägen verkligen tar slut. Men samtidigt beundrar jag Porsche för det de gjorde med 911:an på 1980-talet och att man nu tar fram en ny version. Detta kan man kosta på sig med alla framgångar i bagaget. Men om jag hade jag bott på landet och verkligen ville köra en Porsche 911 varje dag hade givetvis en 911 Dakar varit mitt val!

» JAG HADE NÖJET ATT NYTTJA EN HEL ÅKER OCH LÅTA 911 DAKAR VISA HUR DEN UPPFÖR SIG NÄR DET INTE LIGGER PÅ SLÄT ASFALT«

PORSCHE 911 DAKAR

Grundpris: 2 480 000 kronor Motor: 3 liters, sexcylindrig boxer-motor Hästkrafter: 480 hk Vridmoment: 570 Nm Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 3,4 sekunder Toppfart: 240 km/timme Vikt: 1 960 kilo

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

CK One Essence är en doftklassiker i ny tappning. Originaldoften lanserades 1994 – för 30 år sedan! Nu dyker den...

OM DU VILL NJUTA VARJE GÅNG DU STARTAR MOTORN OCH VARVAR UPP DEN, OCH SAMTIDIGTVILL HA EN BEKVÄM BIL SOM...

Den är vad den heter – en Bed Trunk – en koffert med en säng. Konceptet lanserades första gången av...

Det är i år 100 år sedan André Breton skrev det första surrealistiska manifestet. Ut med det rationella och konventionella.–...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy