Voyage

Klicka här för att läsa magasinet digitalt.

LYXIG TÅGRESA – Längs Spaniens gröna kust

Dela

DRÖMMEN OM EN LYXIG OCH ROMANTISK TÅGRESAN LÅTER VI KOMMA TILL LIV OMBORD PÅ COSTA VERDE EXPRESS. INTE BARA BJUDS VI PÅ EN TÅGRESA LÄNGS SPANIENS GRÖNA KUST, COSTA VERDE, UTAN ÄVEN PÅ ETT PÄRLBAND AV UPPLEVELSER TILL UTVALDA PLATSER LÄNGS RESANS VÄG. HÄRTILL NÄRPRODUCERAD MAT OCH DRYCK I ÖVERFLÖD, INNAN VI SOMNAR IN INUNDER NYMANGLADE LAKAN.

VÅR RUTT ÄR INTE MER ÄN 581 KILOMETER,SOM TAR OSS GENOM GALICIEN, ASTURIEN, CANTABRIA OCH BASKIEN SKULLE I SIG GÅ ATT KLARA AV PÅ BARA NÅGRA TIMMAR, MEN DÅ SKULLE UPPLEVELSEN VARA EN HELT ANNAN

ATT RESA MED tåg är idag något som lockar allt fler. Tåget är inte bara en form av transportmedel utan även i sig en destination och en upplevelse. Här vid Spaniens norra kust har tåget El Transcantabrico tuffat fram i modern tappning sedan 1980-talet. Vårt tåg Costa Verde Express är ett tåg i samma anda, men har bara några år på räls sedan vagnarna moderniserades och uppgraderades i klassisk stil. Denna tågresa är en unik upplevelse som ska ta oss från Santiago de Compostela till Bilbao på sex dagar. Vår rutt är inte mer än 581 kilometer, som tar oss genom Galicien, Asturien, Cantabria och Baskien skulle i sig gå att klara av på bara några timmar, men då skulle upplevelsen vara en helt annan. Låt oss börja från början i Galiciens huvudstad Santiago de Compostela, platsen som för andra, läs pilgrimer, är själva målet. Själv kom vi till staden sent i går kväll och har bott uppe i ett vindsrum på ett hotell i närheten.

Till ljudet av festande pilgrimer somnade vi in och rullade nästa morgon våra väskor över de regnfuktiga kullerstenarna mot det stora torget, Plaza del Obradoiro. Här stiger vi in på Parador de los Reyes Católicos, en 5- stjärnig Parador, för att checka in och möta våra medresenärer. Tillsammans ger vi oss sedan ut för en guidad stadsvandring. Vi börjar där vi är, på Hostal dos Reis Católicos som sedan 1512 varit ett centrum för pilgrimer. Här erbjöds både sjukhus och inkvartering. I en annan ände av torget ligger katedralen med sina två 75 meter höga torn.

Byggnaden i sig är magnifik, mest känd är den dock för att vi här finner reliker från aposteln Jakob. Det är hektiskt inne i katedralen och vi är många, varje år avslutar omkring 200 000 pilgrimer sin vandring här. Tanken som slår mig är att det borde vara mobil- och kameraförbud härinne, då skulle vi kunna både se och uppleva mera. Vi ställer oss i kön på nytt för att komma nära statyn av Jakob som befinner sig bakom altaret. Enligt sed ska han omfamnas och kyssas. Mina läppar möter metallen och ögonblicket är över. Efter en 4-rätters lunch beger vi oss mot vårt tåg.

FOTO.:TURISOM DE GALICIA

DAG 1
SANTIAGO DE COMPOSTELA TILL VIVEIRO
Vi kliver ombord på en buss av det lyxigare slaget, denna ingår i konceptet och ska följa med oss på hela vår resa. Tåget står på perrongen i Ferrol. Vi möts upp av personalen som hälsar oss välkomna, och blir visade in i en av de fyra salongsvagnarna där den väl kylda cavan hälls upp i våra glas. De skålar alla med var och en av oss, vagnen fylls av klirrande och förväntan när tåget rullar i väg. Inne i kupén väntar vårt bagage, så det är bara packa upp. Hänga in och luta sig tillbaka. Kupén i sig rymmer säng med utsikt genom ett stort fönster i fotänden, eget badrum med toalett och dusch.

Vi hinner njuta en stund av utsikten innan vi kommer fram till vårt första stopp, staden Viveiro. Staden är välkänd bland spanjorer, och är en av de livligaste kuststäderna. Här har man funnit tidiga bosättningar av både kelter och romare, även vikingarna tog sig hit. Det som framför allt sticker ut idag är de vackra vita glasverandorna, byggda för att så mycket ljus som möjligt ska komma in i huset. Regionen här är fuktigare, kallare och har mindre sol än andra spanska regioner. Verandakonstruktionen gör det möjligt att få in maximalt med ljus och värme. Vi återvänder till tåget för att äta vår första middag. Konceptet för både lunch och middag bjuder på 4-rätter och vin härtill, alltid med lokala influenser. Tåget är parkerat på stationen och natten väntar.

under de kommande dagarna. Tåget sätter fart och denna morgon äter vi frukost samtidigt som vi åker längs kusten. Just idag står även ett dopp i Atlanten på programmet. Tåget stannar och det är dags för utflykt. Att ha en ”egen” buss gör att programmet flyter på smidigt samtidigt som vi verkligen får ta del av många av de platser vi annars bara skulle passerat. Vi stannar till och kikar på utsikten över staden Ribadeo, som en gång var en viktig handelsstad. Men innan vi hamnar där är det dags för ett dopp vid den unika stranden Las Catedrales.

En strand där klippformationerna är grottformade, platsen är unik och välbesökt, välbesökt till den grad att man infört ett tak på hur många besökare som får komma varje dag. Som ”vanlig” badgäst behöver du boka biljett i förväg för att vara en av dagens 4 800 besökare. Nere på stranden är det Atlantens vågor vi möter. Lite kyliga, och bubblande konstaterar jag när jag hoppar in i den ena efter den andra. Wow! Det här är underbart. Vår nästa anhalt är ett besök i Ribadeo.

Vi får en karta och lite tips innan vi i små grupper ger oss ut på upptäcktsfärd. Flera av oss möts upp på torget där det just idag är marknad. Här finner vi bland annat nyfångade ostron och härbryggd öl. Susanne från Tyskland beställer en öl som hon njuter av i stora klunkar. Själv låter jag några ostron slinka ner. Mmm vilken dag! Det är dags att luta sig tillbaka för dagens 4-rätterslunch, på en Parador i staden, innan vi återvänder till tåget. 

Att äta så här mycket och så här länge är till en början en utmaning. Men det går att vänja sig även vid detta. Dock är det inte helt fel att vila sig i kupén en stund härefter.
Dagen avrundas med ännu en 4-rättersmåltid och härefter bjuds vi på lite piano i en av barvagnarna. Tåget parkerar för natten på stationen i Oviedo, inte helt idealiskt, här behöver du öronproppar för att kunna sova. Just detta stopp planeras ändras inför nästa säsong, det handlar om tillstånd.

DAG 2
VIVEIRO TILL OVIEDO
Nästa morgon klockan åtta väcker personalen oss genom att gå längs den smala korridoren utanför våra kupéer, och samtidigt ringa i en skolklocka. Klingeli-klingeli. Det är ett behagligt sätt att vakna upp. Costa Verde Express har 23 lyxiga kupéer med plats för maximalt 46 passagerare. På vår resa är det många som reser på egen hand och därför är vi en liten skara som kommer att lära känna varandra väl under de kommande dagarna. 

Tåget sätter fart och denna morgon äter vi frukost samtidigt som vi åker längs kusten. Just idag står även ett dopp i Atlanten på programmet. Tåget stannar och det är dags för utflykt. Att ha en ”egen” buss gör att programmet flyter på smidigt samtidigt som vi verkligen får ta del av många av de platser vi annars bara skulle passerat.

Vi stannar till och kikar på utsikten över staden Ribadeo, som en gång var en viktig handelsstad. Men innan vi hamnar där är det dags för ett dopp vid den unika stranden Las Catedrales. En strand där klippformationerna är grottformade, platsen är unik och välbesökt, välbesökt till den grad att man infört ett tak på hur många besökare som får komma varje dag. Som ”vanlig” badgäst behöver du boka biljett i förväg för att vara en av dagens 4 800 besökare. 

Nere på stranden är det Atlantens vågor vi möter. Lite kyliga, och bubblande konstaterar jag när jag hoppar in i den ena efter den andra. Wow! Det här är underbart. Vår nästa anhalt är ett besök i Ribadeo.

Vi får en karta och lite tips innan vi i små grupper ger oss ut på upptäcktsfärd. Flera av oss möts upp på torget där det just idag är marknad. Här finner vi bland annat nyfångade ostron och härbryggd öl. Susanne från Tyskland beställer en öl som hon njuter av i stora klunkar. Själv låter jag några ostron
slinka ner. 

Mmm vilken dag! Det är dags att luta sig tillbaka för dagens 4-rätterslunch, på en Parador i staden, innan vi återvänder till tåget. Att äta så här mycket och så här länge är till en början en utmaning. Men det går att vänja sig även vid detta. Dock är det inte helt fel att vila sig i kupén en stund härefter.
Dagen avrundas med ännu en 4-rättersmåltid och härefter bjuds vi på lite piano i en av barvagnarna. Tåget parkerar för natten på stationen i Oviedo, inte helt idealiskt, här behöver du öronproppar för att kunna sova. Just detta stopp planeras ändras inför nästa säsong, det handlar om tillstånd.

DAG 3
OVIEDO TILL LLANES

Klingeli-klingeli, klockorna ringer och det är dags att stiga upp. Dagens utflykt tar oss till Gijón och det maffiga universitetet Universidad Laboral de Gijón. En gång i tiden var detta en skola och ett hem för barn till bland annat gruvarbetare i området, varav många föräldralösa. 

Byggnaden uppfördes i mitten av 1950-talet och ses idag som den arkitektoniskt mest betydelsefulla i Asturien. Ännu en 4-rätters lunch, och åter till tåget för en kort siesta. Innan det är dags för avgång hinner vi med en kortare stadsvandring i Oviedo. Det finns mycket att se så det blir bara ett smakprov härav, vi hinner dock köpa med oss både en
ask moscovitas från Confitería Rialto, och några kakor i en påse att mumsa i oss, bums.

Moscovitas är en tunn delikat mandelkaka med lite choklad, mumsigt! Vi kommer tillbaka till tåget och det är dags för avgång. Att komma i väg på avsatt tid är viktigt då tåget mestadels kör på enkelspår och trafikplaneringen behöver dirigera framkomligheten. Den gungar rytmiskt då tåget tuffar fram, genom smala tunnlar, in bland grönskande fält i solnedgången. 

Vi parerar tågets rytm då vi går genom de smala
korridorerna för att ta oss till restaurangvagnen. Vita linnedukar och glas som klirrar. Att äta när tåget rör sig är speciellt, kvalitén på maten är hög och med tanke på det lilla köket än mer imponerande. Vi dröjer oss kvar, tåget ankommer till Llanes och parkerar på perrongen för natten.

DAG 4
LLANES TILL CABEZON DE LA SAL

Klingeli-klingeli, ännu en morgon vaknar vi upp, redo för ännu ett äventyr. På programmet idag står en tur till Picos de Europa som är Spaniens största nationalpark. Resan upp för bergen går längs smala slingrande vägar där då och då en ko gör att vi måste stanna till. Det är hisnande, molnen ligger tunga och dimman svävar här inunder. Vårt besök börjar med ett besök in i den heliga grottan i Covadonga där vi tänder ett ljus. Grottan är naturlig och var ursprungligen inte en kristen plats men det var här de kristna besegrade den muslimska armén, ett slag som räknas som början på införandet av kristendomen i Spanien.

Vi dröjer oss kvar här uppe, och molnen skingrar sig. Vi ser ända ner till den sjön. Här i Covadonga produceras även cider, och vår guide visar hur man häller upp på klassiskt vis. Avståndet mellan glas och flaska ska vara maximalt, prick i glaset och upp med ciderstrålen, det skummar i glasen och det smakar riktigt bra. Det blir till att träna! Dagens lunch sticker ut, och serveras på Michelinrestaurangen Corral del Indianu i Llanes. Det är smarrigt, lekfullt och vackert. En kort tur in till staden hinner vi med innan vi återvänder till tåget.

Det är nedräkning – det är nämligen alldeles strax dags för oss att möta vårt systertåg El Transcantabrico. Det blir en enda stor röra på perrongen, personalen kramar om varandra, vi passagerare kikar nyfiket in hos varandra. Ögonblicket är kort och det är dags för avgång.

Till middagen serveras bland annat ravioli med svart tryffel, och en kvinna går runt bland borden och spelar violin. Tjusigt värre! Tåget tuffar på fram till Cabezón de la Sal – där vi stannar för natten.

DAG 5
CABEZÓN DE LA SAL TILL SANTANDER

Var kväll har vi i samband med middagen serverats morgondagens program för att vara förberedda. Just idag har vi lite extra kulturfokus, och vi börjar i grottorna i Altamira i staden Santillana del Mar i regionen Kantabrien. Dessa grottor räknas som ett världsarv av Unesco och upptäcktes 1879. Utgrävningarna visade att grottan varit bebodd redan 33 600 år före Kristus. Här har man funnit 930 grottmålningar, som daterar mer än 10 000 år bakåt i tiden. Det vanligaste motivet är djur, och en och annan människa, ofta i form av jägare.

Här hade jag gärna stannat länge och lärt mig mer, men det får bli en annan gång. Vi får lite tid att strosa runt i staden Santillana del Mar. Butiker som säljer souvenirer och Ciderias, ciderhus, finns det här gott om. Lågvattnet gör att det går att promenera längs stranden, så vi tar den vägen bort mot ännu en lunch. 

Tanken slår mig – vi blir verkligen bortskämda dessa dagar. Jag pratar med ett par som är med på resan, de firar att de varit gifta i 50 år, och är nu i Europa för att träffa både sina barn och för att njuta av denna resa. Efter lunchen är det åter dags för en tågresa, denna gång till Santander. En stadsrundtur och en middag på stan, för omväxlings skull. Anledningen visar sig vara att personalen ställt till med en avslutningsfest för oss ombord. Skratt, lekar och underhållning avslutar vår resa. Vi dröjer oss kvar, tiden har gått vansinnigt fort.

FOTO:CHRISTOPHER-WILLAN

DAG 6
SANTANDER TILL BILBAO

Tåget startar redan innan väckning. Klingeliklingeli, det känns lite vemodigt att vakna på detta vis för sista dagen. Vi packar ihop, äter frukost och säger farväl till tåget och våra fantastiska personal. Vi avslutar på topp, ett besök på Guggenheim museet står på programmet. Ett fantastiks museum där konsten gör mig glad. Den som inte hinner gå in kan utifrån se bland annat Louise Bourgeois nio meter höga spindel Maman och Jeff Koons blommande Puppy. Innanför väntar både en fin samling av inköpta verk och installationer varar Richard Serras The Matter of Time är en av mina favoriter. 

Just vid vårt besök fick vi även uppleva en större samlingsutställning av Yayoi Kusama som på senare tid varit lite extra aktuell i form av samarbeten med Louise Vuitton där hon satt prickar på deras ikoniska väskor. Här sätter hon sina prickar på helt andra saker. Och här avslutar jag min fantastiska resa med att sätta.

BOKA RESA:
Resan genomförs under maj – oktober, och går mellan Santiago de Compostela och Bilbao, eller i omvänd riktning. Priset för 2 personer i 6 dagar inklusive allt 9 000 Euro.
www.trencostaverdeexpress.co

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

Sommarens bästa dagar spenderar vi på stranden, gärna hos Purobeach som är experter på att leverera den där härliga beachstämningen....

911 DAKAR ÄR ABSOLUT INGET NYTT PÅHITT, DEN KOM REDAN 1984 NÄR MODELLEN PORSCHE 953 TOG HEM DET KLASSISKA PARIS-DAKAR...

Kia släpper nu de första bilderna på nya Kia K4, en kompakt sedan som definierar en ny era av design...

Det brittiska företaget Hybrid Air Vehicles (HAV) meddelar att det franska ekoturism-företaget Grands Espaces planerar att förvärva ett av HAV:s...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy