OM DU VILL NJUTA VARJE GÅNG DU STARTAR MOTORN OCH VARVAR UPP DEN, OCH SAMTIDIGT
VILL HA EN BEKVÄM BIL SOM FUNKAR ÅRET OM KAN JAGUAR F-PACE SVR VARA MODELLEN
FÖR DIG. FUNKAR FÖR HELA FAMILJEN OCH HAR DESSUTOM EN HÄRLIG UTSTRÅLNING. NÄR MAN HOPPAR UPP OCH IN I BILEN GÖR SIG DEN GIGANTISKA OCH PLATTA FRAMRUTAN ÄN MER TYDLIG
MODELLEN F-PACE presenterades 2015 och var då Jaguars första SUV. Jaguar själva vill kalla modellen för “Performance crossvover”. Och med denna modell, med tillägget SVR, stämmer det verkligen – för det är exakt vad Jaguar F-Pace SVR är. Antalet konkurrenter i den här klassen är många, Porsche, Lamborghini, Mercedes, BMW och Alfa Romeo för att nämna några. Så kampen för den här typen av bilmodeller är stenhård. Jag har kört många av konkurrenterna men anser ändå att Jaguar F-Pace
SVR klarar sig riktigt bra i klassen.
Det första man slås av när man ser bilen är hur snygg och proper den är. Du har vissa detaljer som visserligen avslöjar att det rör sig om något lite speciellt och inte en vanlig F-Pace. Det handlar framför allt om de fyra utblåsen baktill. Härtill är det såklart andra detaljer som skiljer bilen åt från sina mer lågmälda syskon. Kliver du in i bilen infinner sig direkt ett välbehag. Speciellt i pressbilen som var utrustad med svart/vit inredning. Detta och att bilen var lackad i en cool röd ton som heter Sanguinello-orange gör sitt. Hur jobbigt det kommer vara att hålla inredningen ren låter jag dock vara osagt.
Infotainmentsystemet, som finns i en 11,4 tum pekskärm, har fått sig en välbehövlig uppdatering från tidigare versioner och funkar fväldigt bra nu. Självklart kan du koppla din iPhone eller Android telefon trådlöst till systemet. I en ny bil tar det såklart lite tid att komma in i allt och finna alla funktioner.
Men efter en vecka med Jaguar F-Pace SVR känner jag att det mest är logiskt och jag har kontroll över systemet. Men så tillbaka till motorn, den där ljuvliga V8:an. En 5-liters V8 motor som dessutom är försedd med en kompressor. Totalt 550 hästkrafter och 700 Newtonmeter. 0 till 100 kilometer i timmen tar du dig på 4 sekunder. Väljer du att köra med stängda avgasspjällen gör sig inte den här motorn hörd i onödan. Men väljer du att öppna spjällen och ändra till det dynamiska körläget ändras bilens karaktär drastiskt. Kupén fylls av välljud om man nu upplever ett V8-ljud som sådant, vilket jag gör. Sen ändras dessutom bilens helhetskaraktär till något sportigt.
Jag har kört många sportiga SUV:ar. Tyvärr upplever jag väldigt många av dem för sportiga och inte speciellt bekväma när man till exempel bara ska köra normal stadskörning eller vid en längre körning. Just här är faktiskt Jaguar F-Pace SVR väldigt bra. Den är både bekväm att köra till vardags och otroligt bekväm för längre sträckor. Just styrningen är väldigt direkt och man känner verkligen vad som händer på vägen. Men ändå inte så att det blir obekvämt för längre turer vilket det lätt kan bli om styrningen är för direkt. Så om ekonomi inte är det första du behöver ta hänsyn till vid ett bilköp och du vill ha en snygg, proper och riktigt rapp SUV som tar hela familjen sommar som vinter dit ni ska. Ja då ska du kika närmare och boka en provkörning av Jaguar F-Pace SVR.
Även om man aldrig kommer tröttna på ljudet från den ljuvliga V8-motorn i Jaguar F-Pace SVR
finns F-Pace i några andra alternativ. Dels som plug-in-hybrid, dels med en med en mindre V6-motor. Men vill du njuta av ljudet från motorn varje gång du startar bilen? Ja då är det Jaguar F-Pace SVR du ska välja!.
JAGUAR F-PACE SVR
Pris: Från 1 300 000 kronor, vår testbil 1 409 200 kronor
Motor: 5–liters V8, 550 hästkrafter
Vrid: 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,0 sekunder
Toppfart: 286 km/h
Vikt: 2 133 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4 747/2 071/1 664 mm