Ett rosa vin möter en rosa klänning i det nu aktuella samarbetet mellan vinhuset Enzo Bartoli och designern Lars Wallin. Vi bjuds in för att syna modellen och smaka på vinet – och rekommenderar dig att göra detsamma nu i sommar.
Kreativa samarbetet i vinvärlden är inget nytt, det brukar handla om både innehåll och etikett. Centralt är att hitta produktens identitet, att sticka ut och samtidigt skapa relationer med kunden, i detta fall den rosévinstörstande. Ett kul samarbete är det italienska rosévinet Enzo Bartoli Rosato skapat tillsammans med Lars Wallin. Och här sköter var och en sitt, innan de förenas i en frasande klänning och ett väl kylt vin.
Lars Wallin – gör det han gör bäst. Han skräddar en klänning, om han smuttat på vinet i fråga under skapande processen låter vi vara osagt. De rosa volangerna omsveper modellen som låter visa upp sina snygga ben. En bild av textilens struktur har fått hamna på vinetiketten. Tyget i fråga är producerat av den anrika texttillverkaren Canepa vid Comosjön. Lars Wallin säger nöjt:
– Jag fick möjligheten att göra min tolkning av rosévinet i form av en couture-klänning av de finaste italienska tygerna.
Vinet i sig är årets tappning, det vill säga vinet från 2023, av Enzo Bartoli Rosato Piemonte DOC. Här sätter man fokus på att producera ett autentiskt Piemontevin, dock inte av egna druvor utan av druvor inköpta från lokala kooperativ i området.
Klänningen och vinet kommer under rosé-säsongen att dyka upp under ett antal olika tillställningar. För att sedan när så säsongen är till ända säljas på auktion, varifrån överskottet kommer att gå till välgörenhet.