Min upplevelse av Audi A8:s nya facelift börjar faktiskt innan provkörningen här i Stockholm. Den börjar redan på den statiska visningen i Helsingfors för över ett år sedan. Så suget efter att få uppleva och provköra den här ultrabekväma lyxsedanen var stort när det så väl var dags.
Bilen är självklart kul att köra men den upplevs bäst som passagerare, då med fördel i baksätet. Baksätena går att fälla efter behag och har dessutom massagefunktion.
Det kommer troligen inte som en chock för någon att Audi bygger bekväma och lyxiga bilar och har så gjort de senaste två decennierna. Från början konkurrerade märket inte med Mercedes men det gör man idag. Med just modellen A8 har man verkligen lagt sig bredvid konkurrenten och deras S-Class i F-segmentet, som det kallas. Det har nu gått så långt att jag anser att den största skillnaden mellan dessa två lyxsedane, är att det sitter en stjärna på huven frampå den ena, och ringar i grillen på den andra.
Det bästa av två världar
Nya uppdaterade Audi A8 kommer som laddhybridversion. Kombinationen av en V6-motor och elektrifiering är verkligen trevlig. Att kunna framföra sig ljudlöst och utläppsfritt när det passar och finns ström, och sedan få njuta av en och kraftfull V6-motor är verkligen det bästa av två världar. Totalt ger el tillsamman med V6-motorn 462 hästar och 700 Newtonmeter i vrid. På bara eldrift kommer man cirka 54–60 kilometer, toppfarten elektriskt ligger på 135 km/h, medan den som vanligt är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Du kan ladda med en hastighet på upp till 7,4 kW. Det enda som är negativt med A8 som laddhybrid, om man letar, är att batteriet knycker cirka 155 liter av bagageutrymmet då det är placerat bak. Om man inte tycker 462 hästkrafter räcker finns det ett syskon med ett S i stället för ett A i modellbeteckningen. Audi S8 har en V8 och hela 571 hästkrafter. Då får man dock inte hybriddrivlinan och man kan därmed endast förflytta sig med bensinkonsumtion.
Det som slår mig när jag sätter mig i nya A8 är att man nästan lyckats helt med att banta bort alla fysiska reglade, utöver de man faktiskt behöver. Men både i fram- och baksätet är det numera pekskärmar i stort sett överallt. Och visst är detta bekvämt och känns modernt, men ibland kan faktiskt traditionella knappar fylla en funktion när man vill ändra på något medan man kör utan att behöva titta på en pekkänslig skärm för att se vart man trycker. Det sistnämnda är självklart inte trafiksäkert, medan att trycka på en fysisk knapp utan att släppa blicken från vägen är det.
Passageraren i centrum
I en Audi A8 bör man såklart vara passagerare. Bilen är självklart kul att köra men den upplevs bäst som passagerare, då med fördel i baksätet. Baksätena går att fälla efter behag och har dessutom massagefunktion. Men vill man verkligen ta det ett steg längre bör man välja den förlängda A8-versionen med ett L i beteckningen, dock med en prislapp på 50 000 kronor extra. Då får visserligen inte passageraren fram ryggmassage men passageraren bakom får däremot fotmassage! Det hela fungerar enkelt beskrivet på så vis att man vänt på massagefunktionen i ryggstödet. Så sitter man till höger i baksätet kan man fälla ned ett stöd för fötterna i ryggstödet på sätet framför och sedan trycka fötterna mot baksidan på ryggstödet och uppleva massage. Extremt bekvämt minst sagt vilket jag fick prova i Helsingfors där de även hade L-versionen. En annan bekväm sak man kan njuta av, både som passagerare och förare, är att Audi integrerat Apple Music-appen i infotainmentsystemet. Det innebär att man kan streama 90 miljoner låtar i bilen därifrån, så länge du har ett konto att logga in på.
Audi A8 60 TFSI e Grundpris: 1 219 700 kronor Motor: 4,4 liter, V8-motor, dubbelturbo, 530 hk Vridmoment: 750 Nm Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration: 0–100 km/h: 4,9 sekunder Toppfart: (Elektroniskt begränsad): 250 km/h Elektrisk räckvidd: 61 km Vikt: 2 516 kilo
Digitaliserat ljus
Det här är som sagt egentligen bara en uppdaterad version av modellen A8 och bland uppdateringarna utmärker sig framför allt det exteriöra ljuset, vilket har fått sig en genomgång och digitaliserats. Medan ljuset baktill kan ändras i olika ljussignaturer sköter det automatiska helljuset verkligen jobbet åt dig när du kör. Det målar upp ljusbilden framför bilen och lyser upp precis där det inte stör andra trafikanter. Otroligt bekvämt och exakt.
Audi A8 är verkligen en trevlig upplevelse du som förare, men också passagerare, kommer att trivas med. Tekniknivån når helt nya höjder, både komfort- och prestandamässigt. Det enda som skulle kunna knuffa ner nya uppdaterade Audi A8 är väl om syskonet S8 skulle komma som laddhybrid så man får en elektrifierad V8-motor. Det finns det dock varken info eller rykten om. A8 räcker dock långt och drar garanterat mindre bensin än vad en S8 hybrid skulle göra.
Nya Audi A8 60 TFSI e måste upplevas, både som förare och passagerare. Den saken är härmed helt klart fastställd.