Voyage

Klicka här för att läsa magasinet digitalt

KRYSSNING I NORGE – med fokus på miljön

Kryssning-i-Norge-med-fokus-pa-miljon-Voyage

Dela

Resan längs vad som ofta kallas ”världens vackraste sjöresa” är en resa in i naturen och den Norska historien. Dåtid möter nutid och mina förväntningar är höga då vi kliver ombord på rederiet havila Kystrutens snudd på Sprillans nya fartyg Havila Capella i Tromsö en tidig kväll i mars.

Fartyg
Havila Kystruten har fyra identiska fartyg: Capella, Castor, Polaris och Pollux, som bjuder på 11 000 kvm gästutrymmen och plats för 640 passagerare samt ett lastutrymme med kapacitet för 150 pallar frakt, varav 40 i kyl- och frysrum. 
Fartygen är plug-in hybrider som drivs med naturgas och batteri, som genererar lika mycket kraft som en ”vanlig” motor.
 
Prisexempel 
Hela resan, Bergen-Kirkenes-Bergen, 11 dagar för två personer i utsideshytt i maj månad 45 600 kr.

I år firar denna sjöväg, även känd som hurtigruten, 130 år. Initialt var det en båtlinje för att upprätthålla samhällsfunktioner och göra det möjligt för människor att bo och verka längs denna många gånger svårtillgängliga kust. Post, gods och personer var vad som färdades ombord på fartygen som går fram och tillbaka mellan Bergen och Kirkenes, en resa som tur och retur tillryggalägger 2 500 sjömil, vilket motsvara 4 630 kilometer.
Totalt lägger man till vid 34 hamnar i olika storlek, de större är ofta de vilka det finns flygförbindelse till. Vi har rest in till Tromsö för att vara med på resan ända upp till vändpunkten i Kirkenes. Men redan innan vi kliver ombord, och det är dags för avgång, har vår upplevelse börjat – vi har bokat in oss för en tur med hundsläde hos Tromsö Villmarkscenter.
Tio Alaskan Huskys och egen chaufför tar oss med på en resa rakt ut i naturen. Det går fort och det larvigt vackert. Upplevelsen är en försmak på möjligheterna som erbjuds vid de olika hamnarna där fartyget gör ett lite längre stopp. Det är enkelt att varva det lugna livet ombord med upplevelser av olika slag.

Dags för ombordstigning

Det har börjat bli mörkt när vi kliver ombord, men det finns lite tid innan middagen – tid som vi viker till att plumsa ner i en av två jacuzzis uppe på däck. Det är kallt och snön yr, vi har missat att ta på vintermössor så vi fixar varsin turban av handdukar. Det lyser grönt och vattnet ångar i mörkret. Jag hinner drömma om att norrskenet skulle bjuda upp till dans. Häruppe är norrsken så vanligt att de under vissa perioder går att få norrskens-garanti om du bokar en kryssning tur och retur. Jag har förberett mig med att ladda ner appen Aurora – som visar sannolikheten och även kan larma när norrsken uppträder.

Barfota på snötäckt däck är så bastun nästa anhalt. Här träffar vi en mor och dotter som reser tillsammans, de bor i Bergen och har sett rederiets fartyg köra förbi och nu är de så äntligen ombord.

– Idag var vi på en utflykt till en sameby, det var superintressant och vi fick lära oss massor. Det här var nog den bästa utflykt vi gjort hitintills, säger dottern Pernilla.

Det enda de beklagar sig över är att utflykterna är dyra, prislappen för en utflykt ligger på några tusenlappar för några timmar i land, dock håller upplevelserna som erbjuds toppklass – summerar jag efter min resa.

Innan det är dags för middagen hinner vi med en drink uppe i Panoramabaren på däck nio. Härpå går vi ner en våning till den stora huvudrestaurangen Havrand. Rederiets matkoncept, som snart kommer att finnas på samtliga fyra båtar, är skapat av Gunnar Hvarnes känd för att ha lett sitt team till segern i Bocuse d´Or 2022. Och hans ambitionsnivån är hög:

– Maten ska vara minst halva anledningen till att resa med Havila Kystruten, sa han då han presenterade matkonceptet.

Närodlat, närproducerat och med största möjliga lokala förankring är konceptet. Självklart finner vi ett antal ingredienser från havet på menyn. Pilgrimsmusslor, lax och skrei blir kvällens smaksymfoni för mig. Maten håller hög kvalitet och det är supergott och snyggt upplagt. Jag gillar både miljön och maten. Men nu har det blivit dags att vaggas till sömn.

Mat, miljö och stickning

Frukost äter vi även den i restaurang Havrand, ingen buffé här inte utan istället är det bordsservering som gäller. Första dagen är det lite bökigt, men vår servitör förklarar att vi får beställa hur mycket vi vill. Den främsta anledningen till att man valt att servera frukosten på detta vis är att få ner matsvinnet – vilket man verkligen lyckats med. Innan jag lämnar matsalen tittar jag på de oavdukade borden och blir förvånad över hur lite rester som ligger kvar på tallrikarna.

En grupp amerikanskor sitter med varsin stickning och tokmyser – de är på ett stickningskonvent. De visar sig vara ganska många och konceptet maximerar den rofyllda och meditativa känslan av denna miljövänliga resa som vi nu ska dyka ner i.

I siffror
4 fartyg
7 olika hyttkategorier
13 av 34 hamnar, la vi till i på vår resa från Tromsö till Kirkenes
14–15 knop, medelfart för att hålla tidtabell
18 knop, maxfart
7 500 000 NKR/månad/skepp i statlig ersättning
1 000 000 000 NKR, priset för att bygga dem

Rederiet Havila Kystruten är en ny aktör på linjen som rederiet Hurtigruten under de senaste åren haft monopol på. Linjen är statligt finansierad och 11 fartyg inkluderas i upplägget – nu har Havila Kystruten vunnit fyra av dessa kontrakt för de kommande 10 åren. Två av fartygen är sjösatta och leveransen av ytterligare två är på gång, fartygen är identiska och bär namnen Havila, Capella, Castor, Polaris och Pollux, alla med tillägget Kystruten. Det som är nytt med dessa fartyg är att de är de just nu mest miljövänliga fartygen som trafikerar sträckan – de är plug-in hybrider och drivs på en kombination av LNG-gas och batteri. Det har blivit dags för ett besök uppe på bryggan.

Häruppe är Norrsken så vanligt att de under vissa perioder går att få Norrskens-garanti om du bokar en kryssning tur och retur

Kapten Brynjard Ulvöy tar emot, och visar upp vad som närmast känns som ett lyxigt vardagsrum med undantaget av de stora konsoler och instrument som finns här. Styrman håller koll, och det mesta är sig likt – det största skillnaden är kanske att fartyget är tyst.

– När vi kör använder vi både naturgas och batteri, men vi kan även gå enbart på batteridrift, förklarar kapten.

När vi kör laddas batteriet lite grann, den stora laddningen görs dock vid längre stopp. Kapten visar oss mätarna och här går det att avläsa att vi just nu får omkring 36 procent av vår kraft från batterierna. Blandad körning verkar vara det optimala. Men just det här med batteridriften är intressant – med fulladdade batterier räcker kapaciteten till att segla i över fyra timmar.

Utflykter, prisexempel/person
Hundspann, 2 960 kr
Kungskrabba, 2 500 kr
Skoterkörningen, 3 600 kr

Eldrift i världsarven

Batteridriften är en konkurrensfördel, det norska stortinget har nämligen fattat beslutet att endast utsläppsfria fartyg kommer att få segla in i de världsarvsklassade fjordarna från och med 2026. En av dessa är Geirangerfjorden. Havila Kystruten har dock även än mer ambitiösa planer för det här med miljövänliga fartyg och ritningar finns redan på ett fartyg som ska kunna drivas med vätgas.

Vi tackar för besöket och beger oss ner i maskinrummet som är tydligt uppdelat för de två olika drivlinjerna. Rolls Royce har satt sin stämpel på motorerna som får sin kraft från naturgasen och batterierna är installerade i två identiska rum som närmast liknar en server. Batteristorleken är på 6,1 megawattimmar– vilket är en av de absolut största batteripacken installerade på ett passagerarfartyg.

– Genom att vi har två separata system, har vi alltid vad vi kallar en safe return to port, säger Lasse A. Vangstein, Head of Coummunications på Havila Kystruten då vi närmar oss Honningsvåg och det har blivit dags att kliva i land och besöka Destination 71 nord och lunchfrossa i kungskrabba.

Vi möts upp på bryggan och får krabbhistorien presenterad, en krabba upphämtad ur sjön och styckad. Historien om hur kungskrabban tagit sig från Murmansk och hit är intressant, styckningen lite brutal. Jag väljer att vända min blick upp mot ett berg bakom restaurangen där vi senare ska få frossa loss och ser en lite grupp vandra uppåt. De är ute och snöskovandrar. En halvtimme senare har de kommit upp riktigt långt och jag får medge att jag är lite avundsjuk. Men att äta sig mätt på kungskrabba är inte så illa det heller.

Vi är tillbaka ombord men inte för mer än två timmar, i Kjöllefjord kliver vi av på nytt för att nu köra i kapp med båten medelst skoter till nästa hamn. Turen går över fjället, det är mörkt och vi kör på rad. Vi stannar till, och tyvärr har inte min Aurora app skickat någon notis om norrsken. Vi försöker övertyga oss själva om att visst är det där en lite strimma av grönt…

Det är bara att konstatera – det går inte att styra över naturen, här är vi maktlösa.

Matsvinn
Den uttalade målsättningen är maximalt 75 gram matsvinn/gäst/dag. Ett mål man redan når idag, med alla fyra fartyg i drift, sparar man här 60 ton matsvinn per år jämfört med liknande fartyg med bufféservering!

Krabbfrossa och fine dining

Kvällens middag är en 4-rätters på fine dining restaurangen Hildring där utvalda drycker serveras härtill. Även här är nivån på maten hög, men kanske jag ändå föredrar den stora restaurangen. Behovet av att byta restaurang och verkligen uppskatta det tror jag faktisk du får först då du varit ombord i några dagar. För oss matchades denna dag med krabbfrossarlunch och skotertur – maximerad lyx helt enkelt. Är du ombord fler dagar är min varma rekommendation att du sprider ut dessa lyxiga upplevelser.

Under kvällen går det gammal sjö och det gungar, mitt tips är att den känslige absolut inte bör vänta att inta ett sjösjukepiller eller två. Morgonen härpå när vi kryssar in i Kirkenesfjorden är vattnet spegelblankt. De snöklädda bergen är fullkomligt magiska och jag konstaterar att jag faktiskt är lite avundsjuk på dem som nu ska vända tillbaka och spendera ytterligare några dagar ombord. Själv ser jag fram emot att komma tillbaka en annan årstid, och då få uppleva midnattssolen. Avgången från Tromsö den 2 juli lockar, det är nämligen årsdagen för premiärturen som gjordes 1893 med kapten Richard With bakom rodret.

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

Självklart är förväntningarna höga, och tankarna kring vad det här med ´Världens bästa hotell´ innebär far runt i mitt huvud....

Incheckad i solstolen, en vågrörelse i poolen, skapade av den finaste mosaiken. Detta är vad vi bjuds på här. Färgstarkt,...

Madeira - surfar in i framtiden. Stabilt internet och magisk natur är några av anledningarna....

Sommarens bästa dagar spenderar vi på stranden, gärna hos Purobeach som är experter på att leverera den där härliga beachstämningen....

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy