Vi tar bilen till Épernay, även denna gång möts vi av en rondell, vi tar höger in på huvudgatan Avenue de Champagne. Här ligger champagnehusen sida vid sida, vi passerar Moët & Chandon innan vi parkerar vid Perrier-Jouët. Ingången bjuder på snirkliga organiska former i klassisk Art Nouveau-stil, makalöst stiligt. Gårdsplanen är tom och på dörrklockan står en skylt där vi ombeds att inte ringa på – besökare är inte välkomna. Som tur är har vi ett avtalat möte och blir insläppta för att träffa Thomas Lignier, Brand Ambassador på Pernod Ricard. Huset är än vackrare på insidan och konst ett genomgående tema i allt huset gör, från flaska till sammanhang.
Vi tar trapporna ner till källaren, och här ligger så de vansinnigt tjusiga Belle Epoque-flaskorna både staplade och uppställda i ”riddling tables”. De vita anemonerna bidrar till magin. Ofta görs special editions av flaskorna där olika konstnärer jobbar fram nya motiv på ett genomgående romantiskt tema. Vi fortsätter längre in och kommer fram till det magnifika konstverket ”Lost Time” skapat av Glithero, detta verk premiärvisades under Design Miami 2012 men har nu fått komma till ro hemma i källaren.
Den mest värdefulla delen av källaren kallas “The Garden of Eden”, här förvaras husets allra äldsta champagner, två flaskor från 1825 tillhör klenoderna. En annan exklusiv hörna av källaren är vikt för personliga cuvéer skapade i samarbete mellan husets Chef de Cave Hervé Deschamps och kunden i projektet By & for cuvée. En egen tolkning av Belle Epoque där kunden anpassar vinet tillsammans med vinmakaren – mer exklusivt än så blir det inte.
Väl ovan jord är det dags att prova champagnen. Omgivna av special edition utgåvor av champagnen är miljön perfekt. Då det är dags att prova Blanc de Blanc versionen av Belle Epoque väljer Thomas Lignier att servera den från ”The Enchanting Tree”, ett konstverk som fungerar som glasställning.
– När du ska ta ett glas champagne med dina vänner ute på terrassen, så ska du servera champagnen så här, säger han och skrattar.
Historia om huset
Husets historia börjar med ett giftermål mellan korkmakaren Pierre Nicholas Marie Perrier och Rose Adèle Jouët, dotter till en Calvados-producent. Tillsammans startade de 1811 huset Perrier-Jouët, hon fokuserade på vinet, han på exporten och affärerna gick bra. Champagnehuset togs över av familjen Gallice och det var nu som den numera världskända flaskan designad av Emile Gallé tillkom. Motivet var japanska anemoner, men dekoren var för dyr, därför lanserades den först 1969 och då endast för husets prestigecuvé. I dag ägs huset av Pernod Ricard som vårdar firman ömt.
Adress: 28 Avenue de Champagne, Épernay
Om vinet
1846 skapar Perrier Jouët den första Brut champagnen, helt enkelt genom att inte tillsätta socker. Genom fina ägor med gamla stockar i Côte de Blanc har huset egna druvor som sätter prägel på vinet. Årsproduktion ligger på omkring 3 000 000 flaskor.
Champagnetips
- Perrier-Jouët Grand Brut, nr 82654
Livlig mousse med fin frukt och bra mineraler. Insteget till romantikens land. - Belle Epoque Blanc de Blanc 2004, nr 96063
Komplext och fräscht på nosen med noter av honung och exotisk frukt. Silkeslen i munnen med tropisk frukt, krita mineral. Oemotståndlig.