Voyage

Klicka här för att läsa magasinet digitalt

Range Rover – ett godismonster

Voyage-Range-Rover-ett-godismonster

Dela

Att vara kräsen med rätta bakom ratten hör bara till förnamnet vid beskrivningen av en Range Rovers ägare. Nya Range Rover P530 kommer inte göra någon besviken!

Jag är redan medveten om att jag ska få köra en av världens mest bekväma bilar. Men att den skulle blivit ännu bättre och än bekvämare känns snudd på orimligt. Hur skulle de ha kunnat lyckats med detta är verkligen en fråga som cirkulerar i mitt huvud då jag beger mig i väg för att hämta upp bilen jag.

Vad som skiljer den åt exteriört utöver de nya strålkastarna fram och ljusen bak är att de i bak är integrerade i designen mer än tidigare. Något som blir tydligt först när de tänds upp. En annan sak är ¨gälarna¨ i metall fram som sitter precis bakom framhjulen. De ger en sober look och tillför något till en annars ganska naken yta.

Väl inne i bilen förs tankarna till kungliga högheter. Inte för att baksätet de suttit i är det som för tankarna till dem, utan att man verkligen sitter som en kung. Du sitter högt upp i sätena fram med god sikt runt om och sätena har extremt god komfort. Mitt-armstödet väljer man själv om det ska vara nedfällt eller inte. Som en detalj är det små lysande dioder på fästena där man klickar i bältet. Det finns absolut inget att klaga på och är du en person som njuter av musik gör du det med glädje i nya Range Rovern, den är nämligen utrustad med högtalare i nackstöden för en fenomenal ljudbild.

Vad som även utmärker nya Range Rovern är dess storlek. Den har blivit större än sin föregångare och vissa garage kommer troligen att bli ett problem för några ägare. Men hur pass lättmanövrerad den är och har blivit tack vare ny teknik kommer förhoppningsvis förenkla det i de flesta situationer. Till exempel hjälper den även till genom att svänga med bakhjulen när det behövs. Dessa kan svänga hela 7,3 grader om så behövs. Nya Range Rovern är dessutom förvånansvärt tyst, ett brusreducerande system genom högtalarna hjälper till med detta. Tekniken fungerar så att högtalarna spelar upp ljud som neutraliserar det ljudet som hörs runt om. Utöver ovannämnda kungliga sittkomfort har man verkligen inte sparat på krutet när det kommer till fjädringen. Liknelsen med att man bokstavligen svävar fram får här en helt ny innebörd. Något som blivit möjligt tack vare luftfjädring.

Voyage-Range-Rover-ett-godismonster-01

Vad som även utmärker nya Range Rovern är dess storlek. Den har blivit större än sin föregångare och vissa garage kommer troligen att bli ett problem för några ägare.

Att köra runt mellan kvarteren på Östermalm får ses som bortkastad njutning då det inte är detta bilen är byggd för. Försök i stället att finna en vacker plats i skogen med en solnedgång att avnjuta med en kopp kaffe. Gör det då i bakänden av bilen genom att öppna den tvådelade bakluckan där den nedre delen således fälls nedåt med kopphållare integrerat. Skulle mörkret falla och du vill sitta kvar och lyssna på musik eller läsa en bok så finns här både belysning och högtalare monterade i den över delen av bakluckan som fälls uppåt.

Ett plus i kanten är hur lättöverskådligt allt är. Främst skälet för att förstå detta är förstås storleken och inget behöver trängas ihop, prylarna får helt enkelt plats. Det syns extra tydligt där fram där det faktiskt sitter reglage för klimatanläggningen samt för volymen för stereon intill skärmen, något som gör det enkelt och säkert att ändra inställningarna medan man kör och har blicken fäst på vägen.

När det kommer till motorn finns nya Range Rovern i en uppsjö av varianter, och hela elva olika motorkombinationrer. Sex dieslar och fem bensinare där sju av dem är hybridversioner. Den jag fick låna var “top off the line-versionen“ med hela 530 hästar och 750 Newtonmeter i vrid. Något som också framgår av tillägget i namnet som är P530. Det är den kraftfullaste versionen! 0 till 100 går på 4,6 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 kilometer i timmen.

Att bygga en bil för maximal bekvämlighet för den som sitter i eller kör har länge varit en paradgren för Range Rover men nu är den även ledande när det kommer till konsumtion och miljövänliga prestanda tack vare sina hybridversioner när det kommer till den här storleken. Nya Range Rover flyttar helt klart fram ribban och tankarna kring att stora lyxiga suvar inte alls måste vara miljöbovar.

Min resa med denna milslukare gick till min födelseort på västkusten, nämligen Göteborg. Där tog jag en tur ner till Amerikahuset och upp på Ramundberget för att spana in Ola Sernekes nya skyskrapa Karlatornet. Med en höjd på 246 meter och 74 våningar kommer detta att bli Nordens högsta byggnad. En mäktig syn och perfekt match till nya Range Rovern, en investering i en bostad här och just denna bil skulle jag säga är en bra kombo.

Resan hem från Göteborg gick som på räls. En mer bekväm tur hem till Stockholm har jag knappt upplevt med mig själv som förare. Men även i baksätet som passagerare hade resan nog varit bland de bekvämaste. Nya Range Rover är byggd för att konsumera mil som smågodis där förare och passagerare är riktiga godismonster.

Voyage-Range-Rover-ett-godismonster-02
RANGE ROVER P530 

Grundpris: 1 747 900 kr. 
Motor: 4,4 liters, V8-motor, dubbelturbo. 530 hk. 
Vridmoment: 750 Nm. 
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift. 
Acceleration: 0-100 på 4,6 sek. 
Toppfart: Elektroniskt begränsad till 250 km/h. 
Förbrukning och utsläpp (WLTP): 11,9 liter/100 km, CO 275 g/km enligt tillverkaren. 
Vikt: 2 585 kg .
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.
Voyage-Range-Rover-ett-godismonster-03

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

CK One Essence är en doftklassiker i ny tappning. Originaldoften lanserades 1994 – för 30 år sedan! Nu dyker den...

OM DU VILL NJUTA VARJE GÅNG DU STARTAR MOTORN OCH VARVAR UPP DEN, OCH SAMTIDIGTVILL HA EN BEKVÄM BIL SOM...

Den är vad den heter – en Bed Trunk – en koffert med en säng. Konceptet lanserades första gången av...

Det är i år 100 år sedan André Breton skrev det första surrealistiska manifestet. Ut med det rationella och konventionella.–...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy