VOYAGE

Klicka här för att läsa magasinet digitalt

PORSCHE 911 CARRERA T- En klassik klassiker

Dela

PORSCHE 911 BEHÖVER EGENTLIGEN INGEN LÄNGRE PRESENTATION. SEDAN PREMIÄREN PÅ BILSALONGEN I FRANKFURT 1963 HAR MODELLEN BLIVIT EN AV VÄRLDENS MEST IKONISKA SPORTBILAR. DEN FÖRSTA VERSIONEN, OFTA KALLAD UR-911, LADE GRUNDEN TILL EN TRADITION SOM NU STRÄCKER SIG ÖVER ÅTTA GENERATIONER. DEN SENASTE GENERATIONEN, 992, STÅR I FOKUS HÄR.

CARRERA T ÄR en av de mest klassiska tolkningarna av 91, inte minst tack vare möjligheten till manuell växellåda. Visserligen har samtliga 911-generationer erbjudits med manuella växellådor, men i en tid där automatlådor dominerar känns det extra speciellt att Porsche fortfarande ger entusiasterna chansen att växla själva. Att lägga i nästa växel för hand och arbeta med kopplingen är en känsla som många sportbilsfantaster värderar högt. För att göra körningen ännu mjukare har Carrera T system för så kallad mellangas, som automatiskt anpassar varvtalet vid nedväxling. Funktionen aktiveras i körlägena Sport och Sport Plus, vilket gör varje växling både exakt och njutbar. Testbilen vi körde var utrustad med en sjuväxlad manuell låda, där växelspaken pryddes av en elegant träknopp, en detalj som för tankarna till klassiska sportbilar från förr. Carrera T kan ses som instegsmodellen i 911-familjen, men här kombineras det traditionella med det moderna. Tidigare krävdes Carrera S för att få samma upplevelse. Designen är trogen 911:s tidlösa linjer. På håll avslöjar få detaljer att det är T-versionen, bortsett från det lilla T:et bakom Carreraemblemet på bakluckan.

Ändå drar bilen blickar till sig – de klassiska formerna, finslipade av Porsche under mer än sex decennier, väcker alltid uppmärksamhet. Carrera T är inte bilen för alla, men för den som har möjlighet att använda den som andrabil, att rulla ut på landsvägen en solig söndagsmorgon efter kaffet, erbjuder den en renodlad körupplevelse som känns både exklusiv och tidlös. Min vecka med bilen var just en påminnelse om varför 911 alltid har haft en självklar plats i sportbilshistorien. Bakom ratten möts man av en körupplevelse som kan sammanfattas med ett ord: klassisk. Som i alla 911-generationer bjuds man på en direktkontakt med vägen som gör varje mil till ett nöje. Motorn är en treliters sexcylindrig boxersexa
– ett hjärta som pumpar med perfekt balans. Med 395 hästkrafter levererar Carrera T en mix av kraft och finess snarare än råstyrka. Resultatet är 0–100 km/h på 4,5 sekunder och en toppfart på 295 km/h – prestanda som räcker mer än väl för att göra varje tur till en njutning.

FÖR EN WEEKENDRESA ÄR CARRERA T ETT PERFEKT SÄLLSKAP. PACKNINGEN BEHÖVER INTE VARA STOR, MEN KANSKE VILL MAN ÄNDÅ HA NÅGOT SNYGGT TILL MIDDAGEN. PORSCHE HAR DÄRFÖR TAGIT FRAM EN VÄSKKOLLEKTION I MATCHANDE DESIGN TILL BILENS INTERIÖR

För en weekendresa är Carrera T ett perfekt sällskap. Packningen behöver inte vara stor, men kanske vill man ändå ha något snyggt till middagen. Porsche har därför tagit fram en väskkollektion i matchande design till bilens interiör. Väljer man ett annat material kan även väskorna och förarhandskarna fås i samma tyg. Priset för väskan på bilden ligger på 6 540 kr. Efter några dagar i Carrera T förstår man varför Porsche-ägare ofta ser så nöjda ut. Självklart spelar ekonomi och ordnad tillvaro roll, men lika mycket handlar det om den rena glädjen i att köra en Porsche – oavsett modell. T:et i modellnamnet står för Touring och signalerar att Carrera T erbjuder en mer engagerande körupplevelse än standard911:an. Viktbesparingar gör bilen lättare, motorljudet är mer närvarande och i körlägena Sport och Sport Plus bjuds föraren på ett kraftfullt avgasbludder vid nedväxling. Den manuella växellådan förstärker känslan ytterligare och gör varje växling till en del av upplevelsen. Resultatet är en 911 som känns mer fokuserad och puristisk än många andra versioner, en bil som belönar skicklighet men också kräver koncentration bakom ratten. Carrera T påminner om varför 911 fortfarande är sportbilarnas måttstock.

PORSCHE 911 CARRERA T
Pris: Från 1 600 000 kronor
Motor: 3,0 liters sexcylindrig boxermotor, twin-turbo
Effekt: 385 hk (283 kW), 450 Nm
Växellåda: 7-växlad manuell (PDK 8-växlad automat som tillval)
Drivning: Bakhjulsdrift 0–100 km/h: 4,5 sekunder (4,0 sek med PDK)
Toppfart: 295 km/h
Vikt: 1 470 kilo
Bränsleförbrukning: ca 1,1–1,2 l/mil (WLTP, blandad körning) CO2-utsläpp: ca 250–260 g/km

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

Med ett rekordantal på över 15 000 besökare, en världspremiär och bilar som aldrig tidigare visats i Nordeuropa, bekräftade The Aurora...

MERCEDES G KLASS ÄR EN KLASSIKER, DET RÅDER DET INGEN SOM HELST TVEKAN OM. GELÄNDEWAGEN SOM G:T STÅR FÖR I...

Nu har helt nya Mercedes-Benz CLA premiärvisats. Det är den första bilen i en helt ny fordonsfamilj där varje modell...

NYLIGEN SPENDERADE VÅR MOTORREDAKTÖR JAMES HOLM EN VECKA I ITALIEN FÖR ATT BESÖKA NÅGRA AV DE VÄRLDSKÄNDA BILFABRIKERNA I DEN...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy