Det finns en lockelse i den där resan som går lite långsammare, att slow travel är en het trend är ett faktum. Och att flodkryssa är precis just det. Under tre dagar ska vi nu medelst Viva Cruises fartyg Gloria ta oss från centrala Paris och ut till Normandies kust där vi lägger till i Le Havre.

Dagen då vi kliver ombord är himlen grå och det småregnar. Vår hytt är ännu inte redo så vi samlas i fartygets stora panorama bar för lite snacks och en drink. I resans pris ingår mat och dryck. Frukost, lunch, middag och eftermiddagssnack är konceptet, dryck både med och utan alkohol, från fartygets utvalda champagne, till kaffe och te. En gång per kryssning serveras även High Tea. Nu blir det några smarriga snittar, en kaka, en drink och en kopp te. Solen kikar fram, och det är fortfarande två timmar tills vi ska lätta ankar. Jag har sett att det finns en jacuzzi på soldäck. Sagt och gjort, badkläder på och plums ner i plurret. Stadens siluett är fantastisk, och lite längre fram tornar Eiffeltornet upp. Det är höst, och här ligger
vi i det varma vattnet och njuter. Det här är försmaken på de två komponenter denna resa kommer bestå av: njutning och historia. Vi beger oss. Vår kapten tar en liten omväg, vi reser bakåt för att få se den där vackra vy där Eiffeltornet och en mini-version av Frihets gudinnan samsas på en och samma bild. Flaggorna viftar, vågorna skvalpar, vi slår en gir och vänder tillbaka och resan kan börja.

DAGS FÖR AVFÄRD
Vi går till hytten, 15 kvadratmeter med allt du behöver, inklusive en fransk balkong. Fartyget Gloria är 110 meter långt och erbjuder 76 hytter med plats för max 152 passagerare. Vi öppnar gardinen och njuter av landskapet vi passerar. Ganska snart är vi ute på landsbygden. Det har blivit dags för middag. Måltiderna en höjdpunkterna här ombord. Tre rätter med matchande lokala viner, olika sådana varje måltid. De alkoholfria alternativen är något tråkigare men cidern funkar absolut. Vad som slår mig är att passagerarna ombord verkligen njuter. Åldern är lite högre, och att resa två par tillsammans verkar vara populärt. Nationaliteterna variera, tyskar, amerikaner, italienare och så vårt skandinaviska gäng på det. Vi hamnar intill ett par från Idaho: Vi har precis haft några hektiska dagar i London, och nu ska vi passa på att njuta av Frankrike. Det här är verkligen vår typ av resa, konstaterar Susan och Brian.

IN I MEDELTIDEN
Båten glider fram, det börjar bli mörkt. Jag hinner tänka – så skönt att det inte gungar. När vi vaknar nästa morgon är vi på väg att lägga ankar i medeltidsstaden Les Andelys. I varje hamn finns möjlighet att boka en guidad tur för den som vill. Morgonens upptäcktsfärd tar oss på en promenad in i den lilla fina staden och ett besök in i kyrkan innan vi tar bussen upp och runt berget. Vårt mål är att komma fram till fästningen Château Gaillard som byggdes av Rikard Lejonhjärta 1196–1198. Borgen är magnifik och skulle skydda Normandie. Siluetten av ruinen är vacker, himlen är blå och vår guide berättar om att det tog åtta månader av strid för den franske kungen Filip II att inta fästningen. Vi promenerar tillbaka ner till vårt fartyg och är tillbaka lagom för avfärd och en delikat lunch. Buffén är framställd, och drycken är utvald. Landskapet vi passerar är magnifikt och var njuter man bäst härav – från jacuzzin så klart om du frågar mig. Vi plumsar i och ligger i blöt så länge att huden börjar skrynkla sig. Vi hinner även med ett besök uppe på bryggan hos kapten Nicolas Peningue.

Siluetten av ruinen är vacker, himlen är blå och vår guide berättar om att det tog åtta månader av
strid för den franske kungen Filip II att inta fästningen.
– Jag kommer från en familj med sjömän, min pappa jobbade till havs och själv skulle jag inte kunna tänka mig något annat. Under pandemin köpte jag ett eget fartyg, för att köra frakt, nu är jag glad att vara tillbaka ombord här på Gloria.
KATEDRALEN SOM KULISS
Klockan sju är vi framme vid dagens andra stopp, Normandies huvudstad – Rouen. Vi äter middag och promenerar sedan upp i mörkret till katedralen. Rouens katedral är byggd i gotisk stil och räknas som en av landets vackraste. Byggnationen påbörjades år 1030, hon är 151 meter hög och är en fransk romerskkatolsk katedral, tidigare även en krönings och gravkyrka för de normandiska hertigarna. Rikard Lejonhjärta är en av de som är begravda här. Idag är hon metropolitkyrka i Normandie, och ikväll är hon duken för den ljusshow vi nu ska se. Musiken skruvas upp, en leopard springer över fasaden, en trio kvinnor i en båt målad av Claude Monet seglar förbi. Kriget, staden, förfallet. Vackert och dramatiskt. En upplevelse väl värd att besöka, och som passar hela familjen. Nästa förmiddag är det dags att upptäcka den magnifika medeltidsstaden med sina mysiga gränder och intressanta arkitektur. Redan igår såg vi den astronomiska klockan – Gros Horloge. Klockan är placerad ovanför ett valv i en renässansbyggnad och urverket tillverkat i slutet av 1300-talet. Ett mästerverk helt enkelt. Kullerstensgränder och korsvirkeshus, det är lite som att kliva in i en filmkuliss. Vi hamnar vid marknaden, Vieux-Marché, smakar på och köper med oss en bit ost innan vi uppsöker den magnifika kyrkan Saint Jeanne d´Arc i en byggnad som för tankarna till en segelbåt. Absolut besöksvärt! Härefter blir det chokladprovning i en liten butik. Konstaterar att de svenska kronorna inte räcker långt så trots att chokladen är delikat avstår jag från att shoppa.

Vi passerar den franske författaren Maurice Leblancs hem, känd för bland annat Gentlemannatjuven, innan vi möter havet och stranden. Det är som hämtat ur en målning – vilket det också är.
VINPROVNING OCH SLUSSNING
Det är dags att segla vidare. Och ikväll innan middagen är det uppdukat för vinprovning i baren med det passande namnet Vino Vino. Här möter vi åter paret från Idaho, ett gäng från Tyskland och ytterligare några amerikanare. Internationellt och kul. Vi doftar, gurglar, och smakar. Fransmännen kan det här med vi konstaterar vi samtidigt som vi kryssar fram på floden. Det är dags att slussa och jag och Susan, hon från Idaho, konstaterar att det här med slow travel det är grejen. Slussen är resans åttonde och sista. Innan vi går och lägger oss har vi hunnit fram till vår sista utpost, Le Havre. Morgonen härpå vaknar vi till en magisk soluppgång som färgar himlen orange och lila. Le Havre är en hamnstad, idag Frankrikes näst största, den allra största är Marseille. Vi tar en tur bland rad efter rad av containrar innan vi tar oss in till stadens centrum. Staden befriades av de allierade trupperna den 12 september 1944, Le Havre var då helt sönderbombad och är idag en stad där 1950-talet har fått sätta sin prägel. Det finns mycket att upptäcka mina två-i-topp är: kyrkan Saint-Joseph som är ett mästerverk i betong, och det moderna museet André Margaux med sin fina samling av impressionist målningar, många med lokala motiv.

MONETS MOTIV
Efter en morgon i staden beger vi oss ut mot Étretat som ligger vid den magiska Alabaster kusten, en kust som fått sitt namn efter de upp till 90 meter höga kalkstensklippor som finns här. Vi passerar den franske författaren Maurice Leblancs hem, känd för bland annat Gentlemannatjuven, innan vi möter havet och stranden. Det är som hämtat ur en målning – vilket det också är. Några platser här är utmärkta för att
visa var konstnären Claude Monet stod när han målade just dessa tavlor. Till vänster Porte d´Aval, till höger Manneporte. Vi har en timme på oss att ta oss upp till en av dem. Vi frågar runt och blir tipsade om att välja Porte d´Aval. Naturen imponerar, havet rullar in, ljuset, vågor, vind och sol. Att många konstnärer sökt sig hit känns lika naturligt som naturen självt. Imorgon kommer Gloria vända om och segla
tillbaka mot Paris, och vi kommer kliva av. Men innan dess en avskedsmiddag och ytterligare en utflykt. Och apropå utflykter så är de ju helt valfria, och kostar även extra. Majoriteten av resenärerna väljer dock att haka på, några strosar runt på egen hand. Älskar du historia och vill se och uppleva mycket utan att ha läst på speciellt mycket rekommenderar jag varmt utflykterna som dessutom är anpassade efter
båtens tidtabell. Vår sista middag känns lite vemodig, vi har kommit in i en fin lunk. Det fina fartyget, maten, personalen, och alla de fantastiska platser vi besökt. Än en gång konstaterar jag att våra
medpassagerare verkligen njuter, och gissningsvis är det många som flodkryssat förut, och som
kommer göra det igen.

OSTRON I EN FILMKULISS
Resans sista äventyr blir ett besök till Honfleur, i departementet Calvados, en stad som klarade sig från bomberna under andra världskriget och därför myllrar av historia. Staden har varit en viktig hamnstad i över 1 000 år, vikingar har bott här, William Erövraren utgick härifrån och härifrån utgick handeln med Nordamerika, Västindien, Azorerna och Afrika. Det sägs att den även är födelseplats för impressionismen, här bodde konstnären Eugène Boudin, som idag även har ett museum här, som var den som uppmuntrade Claude Monet att börja måla landskap. Historiskt skulle jag här kunna skriva en uppsats men lämnar det därhän och konstaterar att det inte bara ser ut som en filmkuliss utan konstaterar även att ett filmteam är på plats. Det är någon fransk populär tv-serie som blockerar bron vi tänkt gå över.
Korsvirkes husen från 1600- och 1700-talet är magiska och ligger på rad bland annat nere vid hamnen Vieux Bassin, en siluett som många konstnärer anammat. Och som får mig att tänka på Nyhavn i Köpenhamn. Restaurangerna här är dock framför allt crèperier och ostronbarer. Vårt entourage är dock här lite för tidigt så vi väljer att avsluta detta besök med en kopp kaffe och en croissant. Det har blivit dags att påbörja resan hem.
VIVA CRUISES
Rederiet startade 2018 som en ny del av det schweiziska rederiet Scylla. Konceptet är all-inclusive kryssningar i Europa: just nu i Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Portugal. Viva Cruises har en tydlig hållbarhetsplan, och planerar för lanseringar av nya fartyg och koncept. Viva Cruises ledord är: ”Enjoy the moment”.
Prisexempel 2025
Kryssningen Seine Romance, 7 nätter med Viva Gloria. Mellan maj till oktober erbjuds tio avgångar.
Pris från 19 000 kr/person.
Mer info
www.viva-cruises.com