Voyage

Klicka här för att läsa magasinet digitalt

HMC CLASSIC – EN KLASSISK MEN NYPRODUCERAD DRÖMBIL

Foto James Holm

Dela

I TAKT MED ATT FLER BILAR BLIR ELEKTRISKA BEHÖVS FORTFARANDE NÅGOT SOM FÖRMEDLAR JUST DE KÄNSLOR SOM EN BILNÖRD GÅR I GÅNG PÅ. HMC CLASSIC ÄR EXAKT EN SÅDAN SKAPELSE SOM TRÄFFAR PRECIS DÄR DEN SKA, MITT I EN BILNÖRDS HJÄRTA.

AV JAMES HOLM

Foto: James Holm

NÅGOT HAR HÄNT, Sverige har fått ett nytt bilmärke som kommer stärka vår plats på världskartan av unika bilmodeller som är byggda för folk som älskar att köra och beskåda sin bil. HMC Classic har gjort det Christian Von Koenigsegg en gång gjorde med sitt märke – att förvekliga en dröm!
Vägen till punkten vi är idag har varit besvärlig men Thomas Kümmerling, som ligger bakom HMCHandMadeCars, valde den hårda vägen. I stället för att få en nationellt godkänd bil valde han att få den EU-godkänd, vilket inbära att den kommer gå att sälja i större delen av världen. Men vägen dit är långt mycket mer besvärlig än att bara få den nationellt godkänd. Men nu har man lyckats och en serieproduktion är snart i gång i lilla idylliska Vadstena vid den nordöstra delen av Vättern.

DET HÄR ÄR SOM ATT SPOLA TILLBAKA BANDET OCH GÅ TILL RÖTTERNA MED HUR REN NJUTNING BAKOM RATTEN PÅ EN SPORTBIL SKA VARA. MEN LÅT MIG ÅTERKOMMA TILL DET

Foto: James Holm

Även resten av familjen Kümmerling är med i verksamheten, hans fru Åsa och barnen Jacob och Cora, och de är alla inblandade i HMCHandMadeCars. Frun Åsa har många ansvarsområden från administration till personal och ekonomi. Dessutom är hon huvudansvarig för att övervaka kvalitetssystemet och se till att man uppfyller ISO 9001- och 14001-standarderna. Hennes expertis är grundläggande för att HMCHandMadeCars verksamhet ska fungera smidigt och att deras produkter är av högsta kvalitet. En tekniker vid namn Edvardas Lybus ingår också i HMCHandMadeCars och ser till att allt blir tillverkat, som kan tillverkas “in-house”, och satt på plats. Sonen Jacob utbildar sig inom juridik i Stockholm och ansvarar för marknadsbiten, han är företagets strateg inriktad på att nå ut med varumärket till rätt målgrupp. Dottern Cora utbildar sig till maskiningenjör

Foto: James Holm

BÅDE HÄSTAR & BILAR
Den kommande fabriken ska som sagt vara belägen precis utanför Vadstena. Där har familjen Kümmerling en stor gård som främst varit avsedd för uppfödning av hästar. Cora och Åsa driver också Kümmerlingqh, där de föder upp hästar. De tränar och säljer dessa hästar över hela Europa och har uppnått framgångar inom tävlingar, vilket är en bekräftelse på deras passion och skicklighet inom hästsporten, inklusive westernridning. Skåpet med pokaler och priser är till bredden fyllt. I en stor arena ska den kommande bilfabriken flytta in. När det kommer till produktionsplaner, är man medvetna om att antalet bilar är en viktig fråga. Där strävar man efter att ha en hållbar tillväxt på 100 procent per år, men man kommer att fatta beslut om det exakta antalet bilar som ska byggas baserat på faktorer som marknadstrender, produktionskapacitet och kundkrav. Målet är att möta efterfrågan samtidigt som man levererar högkvalitativa produkter. Den svenska bilpressen, inklusive under tecknad, har varit på besök och provkört HMC Classic och samtliga var vi otroligt imponerade och mycket roade av att ta den taklösa roadstern för en tur i det vackra landskapet runt om familjen Kümmerlings gård. Det här är som att spola bak bandet och gå till rötterna med hur ren njutning bakom ratten på en sportbil ska vara. Men låt mig återkomma till det.

ETT ENKELT KONCEPT
Konceptet för HMC Classic är visserligen enkelt, en mustig och välljudande V8-motor, kort ljudbas, manuell låda, direkt styrning, och massor med grepp via de fyra feta däcken som sitter i vardera hörnet på bilen. Ursprungligen härstammar den här modellen, som många av er kanske vet, från den kända
modellen signerad Le Mans-vinnaren Carroll Shelby och hans modell Cobra. Carroll Shelby bestämde sig för att bygga Cobran när han var tvungen att avsluta sin racingkarriär på grund av hjärtproblem. Konceptet var enkelt, en stor och stark V8-motor byggd i USA med ett lätt chassi med europeisk signatur.
Det har byggts många amatörbyggda Cobror men HMC Classic ska inte förväxlas med dessa. HMC Classic har sina rötter i Sydafrika och ett företag som heter Backdraft. Backdraft drivs av en man som heter Tony Martin sedan 2001 när det startades har det byggts ungefär 5 000 bilar.

Hjärtat i HMC Classic är en V8-motor. Motorn är signerad Chevrolets och av typen LS LT1. Växellådan är från Tremeclådan och känns pålitlig även vid hård körning. I chassit är en stor del av delarna producerade av BMW vilket får ses som ett bra tecken då en del av delarna dessutom från början är byggda för BMW M3 och M4. Bilar som verkligen klarar av att blir körda hårt men inte viker sig. För att sitta bekvämt och ordentligt är stilarna signerade Recaro. Tack vare delarna jag just nämnde och dess trovärdighet gör att man kan låta bli elektroniska förarhjälpmedel som ABS-bromsar, antisladd och autobroms. Den enda hjälpen som finns är styrservo vilket känns skönt då det hade blivit väldigt tungt att styra med dom breda däcken som sitter på.

TACK VARE HÖJDEN OCH STORLEKEN KÄNNER DU ATT DU HAR FULL KONTROLL OCH DET ÄR INTE BARA EN KÄNSLA, DU HAR VERKLIGEN FULL KONTROLL PÅ VAD OM HÄNDER OCH VAD BILEN GÖR

Foto: James Holm

MED FULL KONTROLL
När man kliver ner i HMC Classic känns det direkt att man sätter sig i en annan typ av bil. Den är trängre och på förarplatsen är benen aningen åt vänster på grund av motorn och växellådans placering. Det motsatta på passagerarsidan. Men man finner sin plats ganska omgående och den långa lite bockade
växelspaken är i perfekt höjd och nära ratten för full kontroll. Med ett trycke på startknappen startar motorn. Det klassiska mullret som bara kan komma från en V8-motor är en fröjd för ett motorhjärta. Jag rullar i väg med bilen och ut på de fina vägarna runt om gården. Det är verkligen en helt perfekt miljö för den här bilen. Tack vare höjden och storleken känner du att du har full kontroll. Och det är inte bara en känsla, du har verkligen full kontroll på vad om händer och vad bilen gör. Detta är en känsla som väldigt få nya bilar kan förmedla. De bitvis krokiga vägarna sprider sådan glädje hos en förare som gillar att vara delaktig i körningen och med HMC Classic belönas man till 100 procent. Om HMC Classic kommer bli en succé är inget jag ens behöver fundera på. Frågan är snarare hur många bilar man kan få fram i den lilla verkstaden och fabriken i Vadstena. Min teori är att man kommer få väldigt mycket att göra när ryktet sprider sig och bilen blir känd utanför Sveriges gränser. Något man självklart vill och jobbar på, men en resa måste börja någonstans och denna börjar i Sverige och Vadstena.

Foto: James Holm

HMCHANDMADECARS HMC CLASSIC
Motor: Chevrolet LT1-V8, Euro 6.
Effekt: 460 hk.
Transmission: Sexväxlad manuell Tremec T56, BMW M3 E36-bakaxel.
Chassi: Backdraft, BMW M3 E36 fram- och bakvagn.
Bromsar: BMW M3 E36.
Fälgar: Halibrand 18-tum.
Däck: 245/35-18 fram, 275/40-18 bak.
Kaross: Backdraft glasfiber.
Inredning: Recaro Retro-stolar.
Vikt: 1.365 kg.
Mått: 3,88/1,85/

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

CK One Essence är en doftklassiker i ny tappning. Originaldoften lanserades 1994 – för 30 år sedan! Nu dyker den...

OM DU VILL NJUTA VARJE GÅNG DU STARTAR MOTORN OCH VARVAR UPP DEN, OCH SAMTIDIGTVILL HA EN BEKVÄM BIL SOM...

Den är vad den heter – en Bed Trunk – en koffert med en säng. Konceptet lanserades första gången av...

Det är i år 100 år sedan André Breton skrev det första surrealistiska manifestet. Ut med det rationella och konventionella.–...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy