Voyage

Klicka här för att läsa magasinet digitalt

3 ITALIENARE– DALLARA, FERRARI & LAMBORGHINI

Dela

NYLIGEN SPENDERADE VÅR MOTORREDAKTÖR JAMES HOLM EN VECKA I ITALIEN FÖR ATT BESÖKA NÅGRA AV DE VÄRLDSKÄNDA BILFABRIKERNA I DEN SÅ KALLADE MOTORDALEN, I EMILIA-ROMAGNA. TROTS MÄNGDER AV REGN FICK HAN MÖJLIGHET ATT TESTA OCH PROVKÖRA BLAND ANNAT DESSA TRE UNIKA BILAR.

DALLARA STRADALE – EN GOKART I STORA KOSTYM

ATT SE DALLARE SOM ett bilföretag som bara bygger några bilmodeller är att missa hela grejen med företaget. Även jag gjorde detta misstag innan jag väl besökte deras fabrik. Milt sagt är att säga är att det som inte Dallara är inblandade i inte är värt att lägga tid och pengar på. Antalet, framför allt italienska bilmärken, som Dallara inte har något med att göra är otroligt få. Tittar vi på motorsport så får man nästan gåshud när man får höra hur mycket Dallara är inblandade i och hur länge de varit det. Den här artikeln skulle bli väldigt lång om jag gick in på allt Dallara haft ett finger med i. Nu ska artikeln handla om en av deras modeller, Dallara Stradale, en bilmodell som jag fick möjlighet att provköra. Dallara Stradale är allt annat än en komfortabel bil, den är en riktigt hårdnackad sportbil som ber om att bli körd hårt.

Hela sittbrunnen är en så kallad kolfiber monocoque. Sätena är i samma position och föraren får justera pedalerna i längsled för att ställa in avståndet beroende på sin längd. Detaljarbetet är i hög klass och en ren uppvisning. En njutning för ögonen och sinnet när man hittat sin plats, och när man gjorde
det sitter man bokstavligen i ett skruvstäd gjort av kolfibrer. Det är precis så man vill att det ska kännas när det går fort och vägen svänger. Vid min provkörning får jag verkligen uppleva det. Jag har en person från fabriken med mig i bilen och när jag gasar på frågar jag försynt om det känns okej att jag gasar på. Han smickrar mig med ett svar om att det märks tydligt att jag vet vad jag håller på med bakom ratten. Så jag passade på att pressa Dallara Stradale så mycket jag faktiskt själv vågade. Det var tydligt att jag bara så att säga tafsade på vad den här bilen faktiskt klarar av!

DALLARA STRADALE
Motor: 2,3 L 4-cylindrig Ford EcoBoost turbo
Effekt: 400 hk, 500 Nm Transmission: 6 växlad automat, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 3,25 sekunder
Toppfart: 280 km/h
Vikt: 855 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4 185 x 1 875 x 1 041 mm
Pris: £191,000 innan skatt och avgifter

FERRARI PUROSANGUE – MED GOD SIKT

PUROSANGUE ÄR EN Av de senaste Ferrari modellerna. Ferrari själva vill inte kalla Purosangue för en SUV, men det är en lite upphöjd, fyrsitsig och fyrhjulsdriven bilmodell. Hjärtat på Ferrari Purosangue är inget mindre än en V12-motor på 6,5 liter och 725 hästkrafter. Ljudet den ger ifrån sig när man gasar upp får bokstavligen vartenda hårstrå att resa sig. Vid nedväxlingarna slår varje hårstrå en knut på sig av välbehag. Det här är en stor bil så sprinten 0 till 100 går på “bara” på 3.3 sekunder. Toppfarten nås när mätaren står på 312 kilometer i timmen. Min provkörningstur var planerad upp till Abetone, en italiensk skidort. Vägen dit bjuder på en utmanande väg med mycket kurvor. Lite blött dock men inget som
Purosangue kunde bry sig om tack vare sin fyrhjulsdrift. Antalet Ferrari modeller jag fått köra kan göras lång. Men upplevelsen i Ferrari Purosangue var något helt nytt. Det känns lite udda att sitta i en upphöjd Ferrari med god sikt och fyra dörrar. De bakre dörrarna öppnas från mitten och bakåt och är så kallade självmordsdörrar eller flickfångardörrar som de också kallas. Så min upplevelse bakom ratten gav såklart mersmak, och jag skulle säga att en Ferrari Purosangue är som klippt och skuren för våra svenska vägar.

FERRARI PUROSANGUE
Motor: 6,5 L V12
Effekt: 725 hk, 716 Nm
Transmission: 8-växlad dubbelkopplingsautomat, fyrhjulsdrift Acceleration: 0–100 km/h på 3 sekunder
Toppfart: 330 km/h
Vikt: 2 250 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4970 x 2030 x 1590 mm
Pris: 4 500 000 kronor

LAMBORGHINI REVUELTO – MED MÅNGA HÄSTKRAFTER

HJÄRTAT SLÅR EXTRA hårt när man kommer till fabriken med en tjur på. Att sen få ta plats bakom ratten och stänga dörren som öppnas uppåt får hjärtat att slå volter. Denna gång väntar en en vit Lamborghini Revuelto på mig. Även denna dags provkörning gick upp till en skidort. Vägen bjöd återigen på många
utmanande och snäva kurvor. Men inget som Lamborghini Revuelto lät sig påverkas av.
Med full kontroll trots mängden hästkrafter uppförde sig bilen exemplariskt. Att kombinera en kraftfull V12-motor som redan har 825 hästkrafter med el låter som onödigt spenderande av elhästar. Men resultatet man uppnått i Lamborghini Revuelto är verkligen häpnadsväckande. V12-motorn i Revuelto har som sagt 825 hästkrafter.

Sedan har elmotorn 190 hästar, totalt har Lamborghini Revuelto 1 015 hästkrafter. Det här är verkligen seriösa siffror och borde få allt annat att stå stilla, och det gör det.
Även denna dag var vägen bitvis blöt som dagen innan med Ferrari Purosangue. Men återigen tack vare fyrhjulsdrift, som dom flesta Lamborghini modellerna numera är försedda med, sedan Audi tog över märket, är Lamborghini Revuelto relativt enkel att hantera på blöt asfalt tröts antalet hästar som vill ut och galoppera Min relation till Lamborghini är lång. Jag var här med min far, Bengt Ason Holm, 1990 när han producerade bilbokserien Cars Collection och när den absolut sista Lamborghini Countachen av första generationen byggdes. En bil Lamborghini har behållit och som kan ses i deras museum. När jag kom
fram till Lamborghini denna gång stod just den silvriga Countachen utanför fabriken och blev filmad. Lamborghini Countach fyller för övrigt 50 år i år som modell.

LAMBORGHINI REVUELTO
Motor: 6,5 L V12, 3 elmotorer á 190 hk.
Effekt: Bensinmotor 825 hk, 725 Nm. Total effekt 1 015 hk
Transmission: 8-växlad dubbelkopplingsautomat, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 2,5 sekunder
Toppfart: Över 350 km/h
Vikt: 1 775 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4950 x 2266 x 1160 mm
Pris: 6 600 000 kronor

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

OM DU VILL NJUTA VARJE GÅNG DU STARTAR MOTORN OCH VARVAR UPP DEN, OCH SAMTIDIGTVILL HA EN BEKVÄM BIL SOM...

Det här är verkligen utan konkurrens den mest omtalade och ifrågasatta bilen som bilbranschen skådat på länge! Bara det faktym...

911 DAKAR ÄR ABSOLUT INGET NYTT PÅHITT, DEN KOM REDAN 1984 NÄR MODELLEN PORSCHE 953 TOG HEM DET KLASSISKA PARIS-DAKAR...

Kia släpper nu de första bilderna på nya Kia K4, en kompakt sedan som definierar en ny era av design...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy