Voyage

Klicka här för att läsa magasinet digitalt

TESLA CYBERTRUCK – motsägelsefull & hyllad

Foto: James Holm

Dela

Det här är verkligen utan konkurrens den mest omtalade och ifrågasatta bilen som bilbranschen skådat på länge! Bara det faktym att det kommer ta lång tid, om någonsin, innan det kommer att vara tillåtet att köra Cybertruck på våra svenska vägar väcker fascination & diskussion.

Foto:James Holm

När man hoppar upp och in i bilen gör sig end gigantiska och platta framrutan sig än mer tydlig.

ALLT SOM RÖR Tesla Cybertruck går emot våra traditioner för hur bilar ska se ut och vara. Den är för tufft byggd med sina fyrkan – tiga och vassa linjer men samtidigt är det just detta som gör att den blir så otroligt cool och banbrytande! VOYAGE checkade in i Florida för en provkörning. Intresset är stort och förbeställningar på över 2 000 000 bilar är en utmaning. Just nu har Tesla en produktionshastighet på cirka 200 000 Cypertrucks per år. Detta är även anledningen till att Tesla valt att inte erbjuda en pressbil, som pressen kan boka, låna, provköra och göra reportage om. De bilar ni kanske sett i annan press har varit kundbilar, så är även den bil jag provkört. Vi lyckades via en Tesla Cybertuck-grupp på Facebook få kontakt med en ägare som bodde i Tampa, Florida, USA som kunde tänka sig låna ut sin Cybertruck för att vi skulle kunna gör ett reportage. VOYAGE är härmed en av de första lifestyletidningarna i Sverige som publicerar ett egenproducerat reportage med en provkörning med Tesla Cybertruck.

Foto: James Holm

LIKA KANTIG I VERKLIGHETEN Cybertruck är verkligen så kantig som den ser ut på bild när man ser den i verkligheten. Men när man bekantat sig med bilen ett tag känns formerna helt rimliga. När man hop – par upp och in i bilen gör sig den gigantiska och platta framrutan än mer tydlig. Även om man inte ska göra det så skulle en person lätt få plats liggandes på utrymmet framför konsolen fram och ratten. Så här känner man verkligen att det finns rymd som gör den interiöra känslan väl. Även de övriga utrymmena är väl tilltagna interiört med undantag för att även taket där bak och över det bakre sätet sluttar, fast bakåt. Detta gör att utrymmet i baksätet känns lite mindre än hos konkurrenter. Ratten är inte rund utan snarare lite fyr – kantig och oval, detta gör den extremt mini – malistiska instrumentbrädan komplett. Det finns inte en enda fysik knapp. Allt styrs via den 18.5 tum stora pekskärmen i mitten av bilen. Du har även några pekkänsliga ytor på ratten för blinker, helljus, tuta, för att nämna några funktioner. Det tar en liten stund att vänja sig vid de pekkänsliga knapparna och framförallt då blinkern som man är van vid ska sitta bakom ratten i form av en spak. Men när man väl vant sig är det bekvämt.

VÄCKER UPPMÄRKSAMHET Körmässigt skulle man kunna tro att Cybertruck är lika otymplig som den ser ut. Men så är det faktiskt inte. Tack vare att de bakre däcken också kan svänga blir sväng ­ radien inte alls så stor som hos många andra pickuper. Så den här funktionen gör att Tesla Cybertruck blir mycket smidigare att ta sig runt i än vad den ger intryck av. När man ligger på motorvägen skulle man kunna tro att vindbruset på grund av bilens kantiga former skulle bli outhärdlig. Men så är inte fallet och man har en god komfort ljudmässigt i Cybertruck. Tesla har dessutom inte snålat på ljudsystemet här, så störs du ändå av det minimala vinbruset kan du enkelt överösta det med musik du gillar. En sak man får vänja sig med men som garanterat kommer lugna ner sig när nyhetens behag lagt sig är hur mycket uppmärksamhet Tesla Cybertruck genererar Även i USA där många Cybertrucks redan rullar drar den forfarande till sig uppmärksamhet och folk kommer fram och vill kolla och prata. Vi fick två dagar med Tesla Cybertruck och på de här två dagarna hann vi med både en längre tur på motorvägen och stadskör ­ ning. Själv har jag ägt total fem pickuper så jag känner att jag vet hur det är att köra och äga en pickup. Att ta steget till en eldriven pickup som Tesla Cybertruck känns inte helt avlägset faktiskt, om den nu blir godkänd och tillåten att köra i Sverige.

Körmässigt skulle man kunna tro att Cybertruck är lika otymplig som den ser ut, men så är det faktiskt inte.

Foto: James Holm

TESLA CYBERTRUCK FOUNDATION SERS DUIEAL MOTOR
Grundpris: Från 1 021 500 kronor
Drivlina: AWD-versionen med dubbla motorer använder en induktionsmotor på framaxeln med en maximal effekt på 303 hk (226 kW) och en permanent magnetmotor på bakaxeln med en maximal effekt på 593 hk (221 kW) för en total effekt på 600 hk (450 kW).
Acceleration: 0-100 km/h på 3,8 sek
Toppfart: 180 km/h Räckvidd: 511 km
Tjänstevikt: 3 009 kilo

Dela

Senaste inläggen

Senaste inläggen

I DEN ANDRA UPPLAGAN AV THE WORLD’S 50 BEST HOTELS 2024, SOM NYLIGEN GICK AV STAPELN I LONDON, KAMMADE CAPELLA...

Det är i år 100 år sedan André Breton skrev det första surrealistiska manifestet. Ut med det rationella och konventionella.–...

Ett samarbete mellan Flos och Nordiska Galleriet har en exklusiv utgåva av bordslampan tillika designklassikern Snoopy tagits fram. Lampan ritades...

Inte en utan två serier nya glas hittar du under rubriken Orrefors x Björn Frantzén. Den ena serien är maskintillverkad,...

populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy