MERCEDES G KLASS ÄR EN KLASSIKER, DET RÅDER DET INGEN SOM HELST TVEKAN OM. GELÄNDEWAGEN SOM G:T STÅR FÖR I G KLASS BÖRJADE BYGGAS 1979 I SAMARBETE MED ÖSTERRIKISKA STEYR-DAIMLER-PUCH. INITIALT GICK DEN UNDER NAMNET PUCH G. SEDAN DESS HAR DEN KOMMIT I ÅTSKILLIGA MODELLER OCH VERSIONER. EFTERSOM G KLASS HAR SÅ GODA TERRÄNGEGENSKAPER HAR DEN VARIT EN MYCKET UPPSKATTADE BIL INOM FÖRSVARET I ETT FLERTAL
LÄNDER INKLUSIVE SVERIGE. I SVERIGE GÅR DEN UNDER NAMNET TERRÄNGBIL 14/15.

I STÄLLET FÖR ATT BETALA RUNT 2 000 KR FÖR FULL TANK I AMG G63:AN FÅR DU BETALA UNDER 500 KR FÖR FULLT LADDAT BATTERI I G 580. NÄR DET ÄR SÅ STOR PRISSKILLNAD BLIR DET PLÖTSLIGT ROLIGT ATT GASA PÅ

RYKTET HAR CIRKULERAT ett tag om en el-version av G Klass, och nu är den här. Efter att ha provkört den och med risk för att sticka ut hakan vågar jag påstå att Mercedes Benz Geländewagen i el-format är bland det bästa och coolaste man kan få på fyra hjul just nu. Mercedes Benz G 580, som den heter, är verkligen helt underbar. Jag har provkört många bilar och givetvis även Mercedes AMG version av G Klass. AMG G63 älskade jag verkligen bortsett från hålet den skapar i plånboken på grund av dess otroliga bensinkonsumtion. Problemet med bränsleekonomin är som bortblåst med G 580.

Du saknar absolut inte kraften och har dessutom all kraft från start men du ser inte sedlarna blåsa i väg för varje meter du fortsätter ha gasen nedtryckt. I stället för att betala runt 2 000 kr för full tank i AMG G63:an får du betala under 500 kr för fullt laddat batteri i G 580. När det är så stor prisskillnad blir det plötsligt roligt att gasa på. 2018 fick G Klass en uppdatering. Det de lyckades med var att behålla det som var mest charmigt med modellen men förbättra det som kanske var lite omodernt. Om man kände till modellen sen tidigare såg man direkt att det var en uppdaterad version av G Klass. Mercedes lyckades ändå behålla utseendet på ett perfekt sätt så att ett otränat öga nog skulle kunna förväxla modellerna. Det är nu ingen skillnad på G 580 som ser exakt likadan ut som den vanliga bensin- eller dieseldriven versionen.1993 presenterades en AMG version av G Klass. Då baserade den på en G 500 med uppborrad V8-motor från 5- till 6-liter och som levererade 326 hästar. Men nu handlar den här artikeln om det eldrivna syskonet G 580.

EN TEKNISK SNURR
Tekniken är det definitivt inte fel på i G 580. Den har i stort sett allt och lite till. För vilken ny och supermodern bil kan göra en 360 graders snurr på exakt samma plats, en så kallad “tank turn”?
– detta kan dock Mercedes G 580 Sedan hur nödvändigt och användbart det är, det är en helt annan fråga. Men kul är det. Jag fick dock skriva på papper när jag hämtade bilen att jag absolut inte skulle göra
det på hård mark som asfalt, det klarar bilen tydligen inte. Men på en sandplan nere i Vadstena hos min vän Thomas Kümmerling, som bygger HMC Classic gick det bra. Det blev en 30 centimeter djup cirkel efter att jag provat att göra en “tank turn” med Mercedes G 580. När jag bad om ursäkt och frågade Thomas om han hade en spade som jag kunde gräva igen hålet med skrattade han och svarade att det var lugnt och att han hade en grävskopa som han skulle fixa till hålet med senare. På fullt laddat batteri uppges att bilen levererar en körsträcka på 470 kilometer. Det gör man inte om man kör som vanligt och det är kallt som det är här i Sverige halva året. Men och andra sidan kommer du inte så långt på en full tank i Mercedes AMG G63 heller. Jag förstår att jag inte tillhör kundgruppen som kör en Mercedes G Klass oavsett om den går på bensin eller el. För den kundgruppen bryr sig nog inte om huruvida det kostar 500 kronor eller över 2 000 kronor för att köra 400 kilometer. Då säger ett genuint Mercedes AMG G63 fan att det inte kan bli samma upplevelse med en tyst elbil som med en mustig V8-motor. Men det kan det faktiskt. Mercedes G 580 har ett artificiellt ljud som faktiskt låter riktigt bra och som en V8-motor.
DENNA GÅNG VAR TROLIGEN H.M. KONUNGEN UPPTAGEN MED ATT TITTA PÅ DEN MERCEDES BENZ G 580 SOM H.M. KONUNGEN MÖTTE, OCH INTE PÅ MIG

ETT KUNGLIGT MÖTE
Bilden tagen på Norrbron som går mellan Gustav Adolfs Torg och till Kungliga slottet, är tagen på vägen ner till Riddarholmen där jag gjorde fotograferingen på Mercedes G 580. När jag körde över bron såg jag att flaggan på slottet inte var hissad. De flesta vet att det betyder att H.M Konungen inte är hemma på slottet. När jag svänger höger precis nedanför slottet noterar jag att en ljusblå BMW M8 Competition Coupé kom nedkörande från slottet, tätt följd av en svart Volvo XC90. Eftersom jag vet att det är just en sådan BMW H.M Konungen äger och kör tittade jag in i bilen extra noggrant när vi mötte varandra. Och mycket riktigt, där satt H.M Konungen och Drottning Silvia som troligen var på väg till Drottningholm för att spendera helgen eftersom det här var en sen torsdagskväll. Som kul kuriosa vågar jag påstå att om
H.M. Konungen hade tittat in i Mercedes G 580 och sett vem som körde hade han känt igen mig. Detta på grund av mina år som Polestars teamfotograf när Prins Carl Philip körde för det teamet i STCC-serien. En gång på STCC-racet på Falkenbergs-banan som Prinsen dessutom vann var H.M. Konungen på plats. H.M. Konungen hovmarskalk skulle presentera mig för H.M. Konungen men blev då avbruten av H.M. Konungen som sade: Jag vet vem James är, smickrande! Denna gång var troligen H.M. Konungen upptagen med att titta på den Mercedes Benz G 580 som H.M. Konungen mötte, och inte på mig.
Det är alltid svårt att återlämna en bil efter veckan man får låna den av tillverkarna. Att lämna tillbaka Mercedes G 580 var extra svårt. Den här bilen är verkligen komplett. Bor du i stan och inte ska köra längre sträckor passar den här bilen dig som handen i en välsydd handske! Så när jag blir rik så möts kanske Mercedes Benz G 580 och jag igen.
MERCEDES BENZ G 580 MED EQ-TECHNOLOGY
Motor: El.
Max systemeffekt: Batteri 120 kWh varav 116 kWh användbart.
Laddeffekt AC/DC 11 kW/200 kW.
Värmepump. Effekt: 587 hk (432 kW), sammanlagt vridmoment 1164 Nm.
Växellåda: Reduktionslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,7 sek.
Toppfart: 180 km/h.
Räckvidd: 434 km.
Bagagevolym: 620–1 990 liter.
Vikt: 3 010 kg
Mått: längd 4 620 mm, bredd 1 930 mm, höjd 1 990 mm.
Pris: Från 1 725 000 kronor. Versionen vi testade var Edition One, med en prislapp på 2 273 700 kronor