Exklusivitet är att med nybyggda national geographic endurance som bas uppleva den legendariska Nordvästpassagens arktiska landskap och djurliv i Roald Amundsens kölvatten. Journalisten peter hanneberg ger fartyget betyget state-of-the-art, bäst i klassen.
Fartygets höga klass är värd en egen resa, men expeditionen toppas av exklusiviteten i naturupplevelserna. Det är för dem man reser hit.
”Det här är ingen kryssning, det är en expedition”, är budskapet från Lindblad Expeditions och National Geographic. När jag embarkerar Endurance förvånas jag över den gedigna kvalitetskänsla som slår emot mig. Inget man kanske väntar sig av ett expeditionsfartyg. Känslan kommer att växa under de tre veckorna.
Kombinationen av ett fartyg på topp och vildmarksupplevelser i Arktis är enastående. Att ha detta skepp som bas för att möta den tidigare så fruktade Nordvästpassagen och dess spännande djurliv, måste vara alla natur- och reseintresserades våta dröm. Särskilt som fartyget, förutom all service och bekvämlighet, också försetts med varje tänkbar teknisk lösning som ökar hållbarheten och minskar miljö- och klimatpåverkan under expeditionerna.
Redo för en zodiaktur
Vi upptäcker djuren på land och i havet under olika delar av resan tack vare vår skickliga kapten Oliver och de vakna naturguiderna. När viltet upptäckts förbereds snabbt en zodiaktur eller en landstigning. Vi går ner till Basecamp på Expeditionsdäck, äntrar de stabila gummibåtarna, som körs skickligt så nära vi kan utan att störa djur och natur.
Fartygets höga klass är värd en egen resa, men expeditionen toppas av exklusiviteten i naturupplevelserna. Det är för dem man reser hit. Mötena med det iskalla havets däggdjursarter. Sälarna, vitvalen eller belugan, knölvalen, grönlandsvalen, gråvalen. Och framför allt den fascinerande narvalen med sitt osannolika spjut från nosen, som skapade myten om enhörningen.
Djurlivet på land. Från bryggan och observationsdäck ser vi vilda isbjörnar jumpa mellan flaken i de krympande hög sommarisarna. Dem föredrar vi att beskåda genom kikare och teleobjektiv bakom Endurance trygga relingar. En hona och hennes fjolårsunge äter på en säl hon dödat. En annan försöker desperat men förgäves komma åt några belugavalar som fiskar nära stranden.
Naturexperter berättar och visar
Myskoxar och vildrenar ser vi på håll när vi är ute på våra vandringar över tundran. Vi gör speciella landstigningar för att följa det kämpande växtlivet på den oändliga, utsatta tundran. Lindblads naturexperter vet vad de pratar om, de är alla välutbildade inom sina ämnesområden.
Men det handlar också om de arktiska bosättningarna. Vi möter inuiternas kultur i deras byar. Samhällen som ger intryck av provisoriska nybyggarstäder i vilda västern, eller snarare vilda Arktis. Växterna, djuren och människorna har gemensamt, att de alla bedriver en daglig kamp för att anpassa sig till och överleva i detta ett av jordens kärvaste klimat och livsmiljöer.
Vi från Endurance är bara på besök och kan återvända till vårt flytande hem för att låta oss skämmas bort med dess vackra interiörer och goda mat. På huvuddäck betraktas jag av en väderbiten Ernest Shackleton från stora fotografiska porträtt. National Geographic Endurance döptes efter den brittiske nationalhjälten, vars expeditionsfartyg Endurance förstördes av isen i Antarktis 1915 under den upphaussade Imperial Trans- Antarctic Expedition 1914-17.
Växterna, djuren och människorna har gemensamt, att de alla bedriver en daglig kamp för att anpassa sig till och överleva i detta ett av jordens kärvaste klimat och livsmiljöer.
Polartrakten på väggen
På Loungedäck och Observationsdäck fastnar jag vid de spännande tavlorna som gör korridorerna till veritabla konstgallerier. Fotografisk landskapskonst med polartrakterna som huvudtema förgyller interiörerna överallt. Vid entrén till Seven Seas Restaurant på däck 5 välkomnas jag av en jättelik oljemålning på canvas av Julie Hefferman, kallad Weather Change. Den är ett lysandefantasilandskap från golv till tak som symboliserar klimatförändringen.
I restaurangen exekverar köksmästaren Gerardo Maniscalco. I tre veckor komponerar han menyer med ett tiotal anrättningar dagligen, som inte lämnar gästerna med något i övrigt att önska. Han kallar också tio gäster åt gången till en mer privat degustation vid Charlie’s Table, med tio smårätter som kopplar på olika sätt till ämnet klimat. Kvalitén kopplar mig snarare till Michelin.
Det sker på Observationsdäck, där en mindre restaurang verkar med eget kök och där Endurances andra bar finns. På Obs-däck ligger också kartrummet, en datorstation som kallas Science Hub, och det runda biblioteket med sin magnifika utblick.
Specialleverans från vinkällaren
Vinlistan är spännande för ett expeditionsfartyg med max 126 passagerare, men de viner som ingår till varje måltid håller fullt tillräcklig klass och variation. Husviner som Salentein Reserve 2017 Cabernet Sauvignon och Sancerre Guy Saget 2016. Båten har en vinkällare och ett litet vinprovningsrum.
En dag får man en ”special delivery” till sitt rum. Själv blir jag lycklig mottagare av en utsökt cabernet sauvignon i den högre prisklassen, en Col Solare 2014 från Washington State. Sådana initiativ illustrerar tydligt Lindblads generösa hållning.
Akterut på Obs-däck ligger The Sanctuary med en spatiös yogastudio för morgonstretch, två bastur, vilrummet The Terrace och flera rum för spa-behandlingar och massage. Två kunniga wellnessexperter finns alltid tillgängliga. Gymmet på Bridgedäck en trappa ned är välförsett med träningsutrustning och vackra vyer.
Igloo ombord
Mer ovanliga är två runda ”igloos” i akterns bägge hörn, som man kan boka och övernatta i med fri vy akterut från dubbelsängen. Intill dem ångar det från varsin dip pool med 40-gradigt vatten som är ljuvligt att nedstiga i efter uppvaknandet i den kalla, arktiska soluppgången. I detta spa-vatten sitter jag ibland och filosoferar över vilken rasande utveckling som skett sedan Roald Amundsen 120 år tidigare reste i dessa vatten med sin enkla segelskuta Gjøa och till slut, efter tre övervintringar med inuiterna, lyckades ta hela Nordvästpassagen för första gången med en båt.
Genomgående för interiörerna är den ljusa, skandinaviska designen. Den är avskalat exklusiv, utan överdrifter och krusiduller. Valet är typiskt för ägaren på grund av hans svenska bakgrund. Den New York-bosatte, svensk-amerikanske entreprenören Sven Olof Lindblad är än en gång pionjären, när han beställde detta state-ofthe- art-fartyg enligt X-bow-patentet. Fören lutar utåt istället för inåt. För polarförhållanden är X-bow en lyx. Den ligger stabilare och tillhör den högsta isklassen. ”Den ser inte ut som en båt, möjligen en uppochnedvänd båt”, säger en av naturexperterna.
Expeditionssugen Boka din expedition och läs mer om fartygen och de olika destinationerna som Lindblad Expeditions erbjuder. Resan vi följde med på var 22 dagar lång, och görs en gång om året från Grönland till Alaska precis som Roald Amundsen seglade. Pris i år från 37 730 dollar, med avresa 24 juli. www.expeditions.com
Exklusiva expeditionsfartyg
Med små exklusiva expeditionsfartyg som bedriver naturstudier har Sven Olof tillsammans med National Geographic genom decennier tagit människor till många av jordens unika och svåråtkomliga natur- och kulturmiljöer. De krävande och riskfyllda polardestinationerna kräver genomtänkta fartygskoncept. De nya systerfartygen National Geographic Endurance respektive Resolution är kronan på Svens framgångar.
Det var hans svenskfödde far Lars-Eric Lindblad som uppfann expeditionskonceptet på 1950-talet och lät bygga det första egna fartyget 1969, legendariska Lindblad Explorer. Med sitt fartyg öppnade han världens mest avlägsna och exotiska platser för framtidens, det vill säga dagens, ekoturism. Han blev pappa till resmål som Antarktis, Arktis, Påskön, Seychellerna, Kina, Nya Guinea, Afrika, inre Amazonas och Galapagos. Med Explorer blev han också, redan 1984, den förste att lyckas ta betalande passagerare genom Nordvästpassagen.
En livsfarlig passage
Sedan västvärlden omkring år 1500 började söka efter Nordvästpassagen har det kostat hundratals sjömän och fartygsbefäl livet. De var orädda upptäckarexpeditioner som slutade med att fartygen krossades av isen och sjönk. Nu när klimatförändringen gör att det mesta av isen hinner smälta bort under högsommaren, ligger Endurance och Resolution redo i juli för att forcera passagen.
Lars Eric Lindblad skulle vara stolt och fascinerad om han såg hur sonen Sven Olof utvecklat hans expeditionskoncept under de trettio åren efter hans bortgång 1994. Bägge fartygen byggdes klara precis innan pandemin försatte hela världen i standby, men gav Sven och National Geographic gott om tid att planera och förbereda expeditionerna genom de unika, tidigare omöjliga arktiska passagerna.
Med så små och smidiga fartyg av sådan toppkvalitet, med lika stor personal som antalet gäster, och med en rad experter ombord för att utbilda och guida gästerna, blir expeditionerna förstås dyra jämfört med jättekryssarna som bär många tusen passagerare över haven. Men för den som intebehöver vända på slantarna är Lindblad- National Geographics expeditioner bland det bästa som går att uppbringa idag om man talar om bästa tänkbara fartygskvalitet och service i kombination med verkligt gedigna, utbildande upplevelser.