PORSCHE 911 TURBO – Den ultimata kombon

Av publicerat

DET FINNS EN SPORTBIL SOM STÅR ÖVER ALLA ANDRA I KOMPATIBILITET OCH DEN HETER PORSCHE 911 TURBO.

AV JAMES HOLM

 

»MEN OM JAG MÅSTE TÄNKA REALISTISKT OCH VÄLJA EN BIL SOM SKA VARA SNABB RUNT NÜRBURGRING OCH VARA ROLIG ATT KÖRA VARJE DAG, SOMMAR SOM VINTER I VÅRT AVLÅNGA LAND, DÅ ÄR PORSCHE 911 TURBO I EN KLASS FÖR SIG«

 

OM DET ÄR en bilmodell som troligen inte behöver någon vidare presentation så är det Porsche 911. En klassik sportbil byggd på ett gammalt koncept. Egentligen ett omodernt koncept med en så kallad svansmotor placerad bakom bakaxeln. Men tack vare att Porsche pumpat in pengar och ingenjörstimmar har man lyckats modernisera konceptet och göra 911:an bättre för varje generation. Var gång en ny generation av Porsche 911 presenteras är den så gott som lika snabb som den värsta och mest trimmade versionen av generationen innan. En mycket imponerande bedrift, minst sagt. Som motorjournalist och fotograf får jag ofta frågan om vilken bil som är den bästa och vilken jag skulle välja om jag bara fick välja en.

Självklart en svår fråga att svara på eftersom det finns så ofantligt många bilar jag drömmer om att få äga. Men om jag måste tänka realistiskt och välja en bil som ska vara snabb runt Nürburgring och vara rolig att köra varje dag, sommar som vinter i vårt avlånga land, då är Porsche 911 Turbo i en klass för sig. Den 911 Turbo som denna gång står till mitt förfogande är i en blåskimrande kulör som för tankarna till havet en varm sommardag. Det glittrar i lacken när solen träffar ytan, precis som när solen glittrar på vågorna. Interiören i läder är krämfärgad med svarta inslag och detaljer i silver. Smakfullt och sobert i en perfekt kombination.

 

 

Jag hittar snabbt min plats eftersom allt är placerat på ett sådant vis att du som förare ska ha hundra procent koll. Under huven där bak ruvar en juvel med rötterna långt tillbaka i Porsches historia. Det rör sig om en sexcylindrig motor av boxertyp, alltså en motor där cylindrarna ligger platt i vågrätt position. Den engelska benämningen “flat six” beskriver väldigt bra hur motorn är konstruerad. Boxermotorns karakteristiska klang ger mig alltid ett leende på läpparna och den här bilen är, precis som namnet skvallrar om, dessutom försedd med en turbo. Eller, två turboaggregat för att vara mer exakt. Den sammanlagda kraften du får ut ur den här juvelen är 580 hästkrafter. Det finns även en S version med hisnande 650 hästar.

Jag kan dock lova att den vanliga 911 Turbo-modellen utan S och “bara” 580 hästar räcker mer än väl varje dag i veckan. Att köra en 911 Turbo känns verkligen speciellt. Så gott som alla som vet vad en bil är, vet vad en Porsche är.

Om du då har lite koll på Porsches modeller krävs det inte mycket för att skilja en 911 från övriga. Har du då koll på de olika versionerna som finns av 911:an vet du vad personen som kör den med tillägget Turbo har tillgång till under sin höger fot. På blotta 2,8 sekunder når du 100 kilometer i timmen med en känsla av att varenda cell i kroppen förflyttas bakåt av accelerationen. Fortsätter du hålla pedalen nedtryckt kommer du upp i 200 efter bara 9,7 sekunder.

Först när mätarnålen stannar på 320 kilometer i timmen har du nått toppfarten. Allt detta sker med en extrem kraft, men samtidigt otroligt välbalanserat och lugnt. Porsche har verkligen lycktas göra 911 Turbo till en användbar supersportbil!

 

 

»TILL ATT BÖRJA MED ÄR DET EN IKONISK MODELL SOM FÅR MITT HJÄRTA ATT BULTA LITE EXTRA HÅRT NÄR JAG SER PÅ DEN. EN KLASSISK DESIGN SOM ALDRIG GÅR UR TIDEN. 911 TURBO ÄR SNABB SOM FÅ«

Men varför är då Porsche 911 Turbo en sådan perfekt bil att köra varje dag, året runt? Till att börja med är det en ikonisk modell som får mitt hjärta att bulta lite extra hårt när jag ser på den. En klassisk design som aldrig går ur tiden. 911 Turbo är snabb som få, något modellen alltid varit och därmed har den stått upp mot de italienska supersportbilarna utan att behöva skämmas för sig. Men samtidigt som du kan köra riktigt snabba varv runt klassiska Nürburgring och färdas längs Autobahn i expressfart, kan du köra 911 Turbo relativt snålt när det kommer till bränslekonsumtion om du är lätt på gasen. Något som blir svårt med de italienska konkurrenterna som sällan har färre än åtta cylindrar.

I vårt avlånga land råder det inte sommarklimat året runt och i värsta fall kan det råda vinterklimat upp till sex månader även i Stockholm. Inga problem för 911 Turbo som både är fyrhjulsdriven och byggd för kallt klimat. Tyskarna vet vad kvalitet är och därför kommer en 911 Turbo hålla flera gånger längre en sina sydeuropeiska konkurrenter. Om nöden kräver kan du dessutom färdas fyra personer i en 911 Turbo.

För bästa komfort bör de bakre passagerarna dock inte vara av basketproffslängd. Med väl beprövad teknik flyttar Porsche gång på gång fram gränserna för sin ikoniska modell. Och så länge de gör det kommer Porsche 911 Turbo fortsätta vara bilen jag väljer om jag bara får välja en bil att köra året om, landet runt.

 

 

 

PORSCHE 911 TURBO
Grundpris: 2 080 000 kr
Motor: 3,8L 6-cylindrig boxermotor, dubbelturbo. 580 hk
Vridmoment: 750 Nm
Kraftöverföring: 8-växlad PDK-låda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 2,8 sek.
Toppfart: 320 km/h Förbrukning och utsläpp (WLTP): 12,3-12,0 liter/100 km, CO 279-271 g/ km enligt Porsche
Vikt: 2 040 kg
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 å