SEAT el-Born: laddad för elektrifierad mobilitet

Av publicerat

Världspremiär för konceptbilen SEAT el-Born på Volkswagen Group Night i Genève

<   el-Born är den första helelektriska SEAT-modellen baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform
>   Konceptbilen visar SEATs fokus på fortsatt hållbar mobilitet
>   el-Born innehåller state-of-the-art autonom funktionalitet och uppkopplingsteknik för att förbättra körupplevelesen
>   Bilens energitäta batteripaket kan laddas på endast 47 minuter och klarar en körsträcka på upp till 420 km

SEAT el-Born är det första 100% elektriska fordonet baserat på Volkswagen Groups MEB-plattform. En konceptbil som heter som en av Barcelonas mest ikoniska stadsdelar, El Born. En inspiration för designers och ingenjörer hos SEAT som har utvecklat ett sportigt fordon med den mest avancerade eltekniken.

“Mobilitet utvecklas och med det, bilarna vi kör. SEAT är i framkant av denna förändring och el Born-konceptet ger uttryck för den teknologin och designfilosofin som hjälper oss att möta framtidens utmaningar”, säger Luca de Meo, VD för SEAT.

Med fulladdat batteri klarar SEAT el-Born en körsträcka på upp till 420 km enligt WLTPs officiella körcykel med en prestanda 0-100km/tim på 7,5 sekunder. Fordonet är lika dynamiskt och praktiskt som du förväntar dig av en SEAT. Lägg därtill möjligheten att ladda batteriet på endast 47 minuter.

SEAT el-Born erbjuder inte bara användbar elektrifiering, utan även integration av andra teknologier. Fordonet innehåller autonom funktionalitet för att stödja föraren samt en mängd hjälpsystem.

Bilen är konstruerad och utvecklad i Barcelona och kommer att tillverkas på Zwickaufabriken i Tyskland. SEAT är det andra varumärket som introducerar ett helelektriskt fordon baserat på Volkswagen-gruppens MEB-plattform. Bilen förväntas börja säljas på marknaden senast 2020. SEAT el-Born visas för första gången för media under Volkswagen Group night 4 mars. Därefter gör den sin publika premiär på bilsalongen i Genevé.

Konstruerad för att köra

SEAT el-Born är designad för att köras. Bilens proportioner möjliggörs av den elektriska drivlinan som gör att hjulen kan placeras i bilens fyra hörn vilket tillåter mer aktiv körning jämfört med traditionella bilar. Aerodynamik är nyckeln till att maximera fordonets räckvidd. Då det inte finns något behov av att ta in luft för att kyla motorn behövs ingen egentlig grill i fronten. Luftintagen placeras lägre ner i fronten, vilket ger kylning till batteriet och därigenom effektiviseras luftflödet över fronten på fordonet.

A-stolpen har en framskjuten placering, vilket framförallt ger mer utrymme i kupén. Detta tack vare den elektriska drivlinan som kräver mindre utrymme.

“El-Born är den ultimata översättningen av vårt emotionella SEAT-språk till den nya världen av elektriska fordon. Vårt designteam har tagit mycket allvarligt på utmaningen att göra vårt första helelektriska fordon attraktivt. Jag tycker att det ska vara spännande att köra elbilar. Vi måste göra kunderna förälskade i idén med elbilen”, säger Alejandro Mesonero-Romanos, designchef hos SEAT.