
Elektrifieringen hos biltillverkarna är i full gång och nu har Audi släppt loss sin helt eldrivna modell e-tron. En Suv som på allvar ger sig in matchen om att elektrifiera bildvärlden tillsamman med Tesla.
Av James Holm
I samband VM i Åre bjöd Audi på provkörning av sinhelt nya modell e-tron som uteslutande drivs med el. Bland de större märkena är Audi först ut efter Tesla och Jaguar med en renodlad elbil i den här storleken som kan jämföras med syskonen Audi Q5 och Q7. Konceptet för e-tron visades redan 2015 på Frankfurts bilsalong, då en aningen kantigare med skarpare linjer och vinklar. På den produktionsfärdiga bilen är formerna mjukare och inte lika aggressiva. Storleken på e-tron mäter in på 490 centimeter på längden och 194 centimeter på bredden samt en höjd på 162 centimeter. Tack vare luftfjädring kan bilen höjas och sänkas med 7,6 centimeter.
Man talar mycket om cW-värden i förbrukningssammanhang numera. Detta värde är en definition på en fast kropps motstånd i en luftström. En droppe har det perfekta cW-värdet men är av praktiska skäl svårt att uppnå med en normalt utformad bil. Redan på 1920-talet experimenterad tyska tekniker med detta, med exempelvisMercedes- och Rumplers Tropfenwagens (tropfen = droppe). För e-tron landar denna siffra på 0,28 och för att få ett perspektiv på hur mycket detta är kan man jämföra med syskonet Q8 som har ett värde på 0,34. Vad som till största del påverkar detta värde mellan modellerna är formen på e-tron som med en lägre grill ger ett lägre luftmotståndet. En annan detalj, som e-tron är bland de första bilarna att rulla ut med på våra vägar, är de virtuella yttre backspeglarna som går att välja som tillval. På e-tron sitter ingakonventionella backspeglar istället har man härkameror på utsidan av bilen. På en högupplöst skärm på insidan av dörren på vardera sida ser man sedan bilden från kameran. Till en början känns detta lite ovant men det är helt klart något man vänjer sig vid. Utformningen av hållarna för kamerorna på utsidan av dörren har även de bidragit till lägre luftmotstånd.
Eftersom Audi är förknippat med fyrhjulsdrift kändes en provkörning i snötäckt Åre helt logiskt. De isiga vägarna från flygplatsen i Östersund visade tydligt hur bra den elektriska fyrhjulsdriften jobbar på e-tron. Drivningen sker på både de bakre och främre hjulen med hjälpa av två asynkrona elmotorer. Den totala effekten för e-tron ligger på 408 hästar samt 660 newtonmeter. Från stillastående till 100 km/hbehöver e-tron 5,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 210km/h. För att verkligen uppleva Quattrosystemet hade en bana skottats fram nere på Åresjöns is. Breda ställ runt den markerade banan fick tankarna att glömma faktumet att det var en elbil och inte en steroidpumpad RS-modell från Audi vikörde. E-tron bjuder verkligen på lekfull körning med full kontroll. En annan sak som också utmärker e-tron är ljudnivån vid färd på normala vägar. Den är näst intill helt tyst och det ävenmed dubbdäck som alla testbilarna var utrustade med. En av anledningarna till detta är urgröpta hål i underredet som kan liknas med de som finns på en golfboll. Resultatet är förbluffande och man kunde höra minsta lilla sak som normalt döljs av motorns brummande ochvägens brus.
Den stora nöten när det kommer till elbilar är den så kallade räckviddsångesten. Något man självklart inte undkommer med e-tron. Men för att minska detta har man stoppat i den snabbast och kraftfullaste laddningen i en produktionselbil. 150 kilowatts DC-laddning innebär att man ska kunna uppnå 80 procents laddning på endast 30 minuter. Vid normal körning ska e-tron klara 40 mil på en laddning. Antalet laddställen i Europa ökar varje dag och med hjälp av ett kort, som e-tron-ägaren får, öppnas dessa laddpunkter så att man enkelt betalar via en app i mobiltelefonen.
Utöver Tesla är utbudet på renodlade elbilar i den här klassen smalt, Jaguar har I-Pace men sedan är det inte mycket mer. Mercedes ligger närmst med sin modell EQC som kommer rulla ut på vägarna till sommaren och efter det kommer Porsche med sin modell Taycan. Efter dagarna i Åre med e-tron är jag helt övertygad om att elbilar kommer att funka precis lika bra som de med förbränningsmotorer, om inte bättre när det kommer till körkänslan. Däremot bjöd inte dagarna på den typ av körningsom krävs för att uppleva räckviddsångest och allt vad det innebär. Här har vi nog en hel del att vänja oss vid, för att bara hoppa in i en e-tron och dra iväg helt oplanerat känns fortfarande lite avlägset. Men med fulladdat batteri och lite planering ser jag inga problem med att köra en e-tron till vardags och till fjälls.
Audi e-tron 55 quattro
Grundpris: 885 000 kronor.
Motor: elmotorer fram och bak, 408 hk.
Vridmoment 660 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automat med fasta lägen.
Acceleration: 0-100 km/h på 5,7 sek.
Toppfart: 210 km/h.
Förbrukning blandad körning enligt tillverkaren: l2,8 Wh/mil.
Räckvidd 40 mil.
Vikt: 2560 kg.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år samt rost12 år.