Watchout – exklusivt magasin & event

Av publicerat

Året var 2008 när det första Watchout Magazine, WOM, presenterades. En tidning som ges ut av Sveriges största återförsäljare av klockor, med butikerna Nymans Ur 1851 i både Stockholm och Västerås, Krons Ur i PK-huset och även numera butik i Norge, Tidemann. Sedan dess har den kommit ut i nio nummer och nu, 2017, kommer det tionde numret. VOYAGE har fått en pratstund med ägaren till Nymans Ur 1851, Olof Larsson.

Vad var tanken med första numret av WOM?

Vi hade en tidning tidigare som hette Klockvärlden. Men eftersom den hade sina begränsningar så blev det att göra något helt nytt, ett attraktivt alternativ så man kunde förmedla en mer exklusiv ton som gav klockorna en mer rättvisande bild. En sorg-lustig händelse vid produktionen av omslaget till första tidningen var att modellen vi skulle använda blev sjuk så 07:00 blev jag tvungen att ringa in min marknadsansvariga som fick agera modell den dagen. Hon är nu vd för Nymans Ur 1851, Charlotta Eriksson.

Tio år och tio omslag. Är det något som du är extra nöjd med?

Andra årets omslag är min personliga favorit och är det som vi fått mest uppmärksamhet kring. Det är särskilt roligt därför att klockorna man ser är tourbillon-klockor, den mest exklusiva komplikationen av alla.

 Har tidningen förändrats genom åren?

Ja den har blivit matigare för varje år. Fler djupgående artiklar om vår serviceverkstad och de olika delarna av vårt servicearbete. Till detta kommer fler fotoreportage. Vi har haft förmånen att arbeta med några av Sveriges bästa fotografer som Johan Annerfelt och Frederik Lieberath. Upplagan har vi begränsat för att behålla exklusiviteten.

I september i år kommer årets nummer av Whatchout Magazine. Året var 2010 då det första Watchout-eventet gick av stapeln då en mycket exklusiv exposé av klockor från de bästa tillverkarna arrangerades.

Berätta om tankarna bakom eventet.

Tanken är samma som när det gäller tidningen; att kunna samla de finaste och bästa märkena under samma tak och visa upp de intressantaste och exklusivaste klockorna. Tillverkarna spelar med och visar upp det absolut bästa de kan erbjuda.

Hur har eventet utvecklats?

De första eventen var 2010 och 2011. Men därefter har det blivit vartannat år. För att locka fram den exklusiva känslan hade vi eventet de tre första gångerna i Spegelsalen på Grand Hotel. Men för att kunna växa och få in fler märken så har det i fortsättningen blivit Vinterträdgården. Nu är Vinterträdgården ombyggd så det ska bli extra intressant att ha årets event där den 12 och13 oktober.

 

Senast, 2015, var Omega och Breitling nykomlingar på eventet. I år är det TAG Heuer och vårt eget smyckesmärke Rare Jewelry som gör debut.

 

Har ni fått några förhandstips om intressanta klockmodeller som kommer visas på årets event

Inte än, men vi har haft med flera helt unika klockor genom åren. Klockor du sällan, om någonsin, får se i butik. Audemars Piguet har haft med sin grand complication-klocka i två olika utföranden och A. Lange & Söhne visade upp sin topp-linje där varje klocka är unik.

Av Gunnar Dubbe