Lexus LC 500h – en förförande kombination

Av publicerat

Med oemotståndlig design och dubbla drivlinor är Lexus LC 500h en upplevelse för sinne och själ.

Det råder inget tvivel om att bilföretagen måste kompromissa men samtidigt tänja på gränserna för vad som är möjligt tekniskt sett. Lexus var tidigt ute med hybridteknik i form av att kombinera förbrännings- och elmotorer. I nya Lexus LC 500h finner vi en bensindriven V6-motor på 3,5 liter med 299 hästkrafter som kombineras med en elmotor på 179 hästar. Tillsammans ligger den totala effekten på 359 hästkrafter, vilket inte bör göra någon besviken. LC 500 finns även utan h i modellbeteckningen och har då en mullig V8-motor men inte elmotorn. Den har 477 hästar, alltså en hel del mer än hybridversionen. Nog för att det är maffigt med en rå V8-motor men det fina i kråksången, om du kan bortse från just kraftmängden, är att hybridversionen har samma tankvolym som V8-versionen, vilket i sin tur ger mycket längre räckvidd i kombination med eldriften. Något som leder till bättre långsiktig ekonomi samt ett grönare sinne.

För att inte tumma på prestanda och körupplevelse har Toyotas motorsportavdelning varit med under utvecklingen av LC 500h. Denna avdelning jobbar främst med bilar som körs i rally samt långlopp som exempelvis Le Mans. Detta har resulterat i prestanda och kör­egenskaper utöver det vanliga.

Kraften från el- och bensinmotorn letar sig ner till asfalten på samtliga hjul via en tiostegad automatlåda. Det spännande med växellådan är att den till viss del är en steglös så kallad CVT-låda men samtidigt en konventionell automatlåda som har fyra riktiga steg. Resultatet har blivit en helt sömlös låda där inte ens den mest erfarna förare med lätthet skulle kunna urskilja vad som är verkliga växlingar eller konstgjorda. För att ta sig till 100-strecket behövs endast 4,7 sekunder och toppfarten nås när mätaren står på 250 kilometer i timmen.

2017_Lexus_LC500h_InteriorDet_3

Utsidan på LC 500h är en fröjd för ögat, läckra former och linjer i en graciös kombination. Grillen har den nya designen som enkelt beskrivet ser ut som en fyrkant med en svångrem åtdragen på mitten. Den japanska designen Lexus använder skiljer sig rätt mycket från de strama linjerna de tyska biltillverkarna använder sig av. LC 500h är ett mycket bra exempel på de vassa och spetsiga former som de japanska formgivarna ofta använder sig av. Allt annat än stramt och sparsmakat i jämförelse med den mer försiktiga och tidlösa tyska formgivningen. LC 500h, som är en tvådörrars kupé, har plats för fyra personer men är kanske mest lämpad för två personer. Interiören har även den mängder av linjer och former som återspeglar utsidans design. Materialvalen är en mix av skinn, alcantara och borstad aluminium. Snyggt och sobert, men samtidigt sportigt med en förarorienterad miljö.

– Målsättningen med premium-coupén LC 500h är att kombinera dynamisk lyx med fantasifull teknologi och japanskt Takumi-hantverk, säger Bengt Dalström, märkes- och PR-chef hos Lexus.

Det fina Lexus gjort med LC 500 är att man gett dig som kund valmöjlighet. Antingen väljer du bilen med en urstark åttacylindrig motor som garanterat kommer att vara en härlig adrenalinkick varje gång du startar den. Eller så väljer du med samvetet och tar hybridversionen som kommer att ge dig högre puls vid varje ögonkast. Skillnaden är att du med gott samvetet kan bruka din ögonsten utan fullt lika stor påverkan på miljön. Valet är helt upp till dig och oavsett vilket kommer du att ha en av de just nu läckraste tvådörrars kupémodellerna på marknaden.

2017_Lexus_LC500h_Static_8

LEXUS LC 500h
Grundpris: Uppgift saknas
Motor: Tvärställd 3,5-liters V6. 299 hk. Vridmoment 335 Nm. Elmotor på 179 hk. Total effekt 359 hk.
Kraftöverföring: Motorn fram, elmotor bak, fyrhjulsdriven, 10-stegad automat-låda/CVT.
Acceleration: 4,7.
Toppfart: 250.
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren: 0,53.
Vikt: Cirka 2 200 kg

Text: James Holm