En sportig framtidsvision i Opels tappning

Av publicerat

Opel har skapat ett koncept som flirtar med både 1920-talet, 1960-talet och framtiden. Voyage har som det enda magasinet i Sverige fått ta sig en närmare titt på denna läckra skapelse.

På den anrika bilsalongen i Genève i våras visade Opel upp GT Concept för första gången. En strikt tvåsitsig kupé, med glastak och utan fysiska backspeglar, signerad Mark Adams, chefsdesigner på Opel. Originalet med samma namn, GT, tillverkades mellan 1968-1973. Det sades ofta att modellen hade former inspirerade av Chevrolet Corvette. Sanningen är dock den att inspirationen i huvudsak hittats i konceptbilarna Mako Shark (1961), Mako Shark II (1965) och Chevrolet Monza GT (1962).

– Det här är en drömbil som är en perfekt mix mellan en klassisk sportbil och futuristiska lösningar. Den har en väldigt minimalistisk och elegant design både på in – och utsidan samtidigt som den har massor av innovativa funktioner. Det finns till exempel inte några vanliga knappar eller reglage. Bilen kontrolleras enbart via röststyrning och en central pekskärm. GT Concept visar tydligt hur en sportbil från Opel kommer att se ut i framtiden, säger Annicka Troedsson, PR & informationschef på Opel Sverige.

untitled7

Vad många dock inte vet är att Opel är ett mycket gammalt märke som grundades av Adam Opel redan 1862. Då gällde det cyklar men 1898 startade hans fem söner en bilfabrik. Endast Mercedes-Benz är äldre (1886) bland de tyska biltillverkarna. Opel har alltid gjort så kallade ”bread-and-butter-cars”. Det vill säga praktiska vardagsbilar, ytterst sällan några sportbilar. 1929 övertog General Motors aktiemajoriteten i bolaget och Opel har i perioder haft stora problem men verkar nu att vara på gång igen.

I samband med Opels återförsäljarkonferens i Stockholm fanns GT Concept för beskådan på Clarion Hotel Arlanda. När konferensen var över fick vi möjlighet att göra en exklusiv fotografering med Mälaren och Stockholms stadshus som bakgrund. Detta skedde i Ivar Los Park på Södermalm. Att få in bilen via en trång port från Bastugatan var allt annat än enkelt trots att bilen har relativt små yttermått. Men efter en del baxande och trixsande stod bilen på plats och redo att fotograferas.

untitled9

Designelementen som återfinns på GT Concept är en lång motorhuv och ett kort akterparti. Dörrarna har en rätt annorlunda designdetalj som är att dom sträcker sig hela vägen till framdäcken. När de öppnas, vilket görs elektriskt, går den främre delen in bakom hjulet. Lösningen är inte bara snygg utan skall även vara praktiskt om parkeringsrutan är trång. Den röda signaturlinjen som går från bakrutan och sveper över dörrarna och sen till framdäcket som även det är rött är en flirt till en motorcykel Opel tillverkade så långt tillbaka som 1928 med namnet Motoclub 500. På den tiden var det mycket vanligt att biltillverkarna även gjorde motorcyklar.

Om det ska vara en riktigt sportbil ska det vara bakhjulsdrift och en motor placerad så långt bak som möjligt för bästa möjliga vikt fördelning. I GT Concept sitter motorn bakom framaxeln vilket gör den till en ”frontmittmotor”. Placeringen bakom axeln istället för ovanpå ger dessutom lägre tyngdpunkt. Precis på samma vis som originalet även hade. Motorn kommer att vara en 1-liters turbomaskin med tre cylindrar. Kraften ska ligga på 145 hästar och detta ska räcka för en toppfart på 215 kilometer i timmen. Tack vare en vikt på under tusen kilo skall 0 till 100 avklaras på under åtta sekunder.

Att Opel GT Concept ej kommer hamna i produktion inom snar framtid kan vi vara säkra på. Däremot kommer vi garanterat få se design- och teknikelement i kommande Opel-modeller.

untitled6

Av: James Holm