Happy Hour med Chopard

Av publicerat

Det schweiziska klock- och juvelhuset Chopard är känt för sin lekfulla juveldesign, och för sitt arbete med ett etiskt och socialt förhållningssätt till de material man använder. Voyage har träffat Caroline Scheufele, co-owner och Creative Director i det anrika familjeföretaget.

Chopards design Happy Diamonds är smått legendarisk: Lösa diamanter som rör sig under två lager glas, i såväl smycken som klockor, vilket ger diamanterna ett både skimrande elegant och lekfullt uttryck. I år fyller denna ikoniska kollektionen 40 år.

Det lekfulla konceptet föddes således 1976 – inspirerat av vattendroppar där solen reflekteras. Från början var detta något som användes i ett klockkoncept för män.

– Tio år efter den första Happy Diamond-skapelsen, designade jag en ledad clown med diamanter och ädelstenar i magen. För att överraska mig bestämde sig min far för att tillverka en modell, berättar Caroline Scheufele.

Clownen blev en succé och blev så starten till juvelkollektionen Happy Diamonds, och även starten för smycken hos Chopard generellt.

Chopard är från början ett renodlat urmakeri grundat av Louis-Ulysse Chopard 1860 i Bonvillier i Schweiz. Hundra år senare tog familjen Scheufele, från den tyska guldsmedsbygden Pforzheim, över företaget. I dag delar barnen på vd-skapet och ansvarar för olika områden; Caroline för juveler och damklockor och Karl-Friedrich för herrklockor samt för Chopard Manufacture i Fleurier, där de egna urverken, L.U.C. tillverkas.

För Caroline var det naturligt att gå in i familjeföretaget.

– Redan som barn älskade jag ädelstenar och att designa smycken. Och född in i en familj i smycke- och urbranschen har jag också tillbringat mycket tid i smycke- och urmakarverkstäder. Det kändes naturligt att fortsätta familjetraditionen.

Det bästa med att arbeta i ett oberoende, familjeägt företag är friheten.

– Jag har förmånen kunna förverkliga idéer och drömmar, och få se dem bidra till Chopards framgång.

– Det är en ynnest att få arbeta med mina föräldrar och min bror, men jag måste erkänna att det ibland är svårt att höra sanningen… Men det är alltid konstruktivt!

Innovation och kreativitet är ledord hos Chopard, och designen utvecklas ständigt. Lekfullheten finns alltid där, leken med färg och form och funktion som förvandlas till vackra smycken som även lockar fram leenden.

– Det behöver inte alltid vara så allvarligt med juveler, säger Caroline.

Marion Cotillard

Marion Cotillard bar de första smyckena ur Chopards Green Carpet Collection under Cannes Film Festival 2103.

Det verkar som om allt runtomkring henne inspirerar till att skapa smycken.

– Världen är så vacker. Min uppgift är att omtolka den till en design som kompletterar en kvinnas naturliga skönhet.

Happy har nu utvecklats till fler kollektioner, som Happy Sport, Happy Heart och nu senast Happy Dreams. Imperiale är en annan populär kollektion, och Chopard bjuder även på flera fantastiska High Jewellery-kollektioner. De kreationer som presenterades under Haute Couture-veckan i januari är – fantastiska.

– Couture-veckan är ett perfekt tillfälle att visa sina extraordinära verk. Haute Couture och Haute Joaillerie är väldigt lika; det handlar om hantverk, kreativitet och unika skapelser.

Det är många som uppskattar den där lekfullheten: För några år sedan blev Chopard kontaktad av Disney för ett samarbete, man såg här en perfekt samarbetspartner för en Musse Pigg i juvelform. För Caroline var det en självklarhet att tacka ja; hon älskar film och Musse är en favorit.

Sedan länge är Chopard officiell samarbetspartner till Cannes Film Festival, och under festivalen för två år sedan, blev den berömda mattan delvis grön när Chopard visade de första smyckena ur sin nya Green Carpet collection: Marion Cotillard skred då över mattan iförd ett exklusivt armband och örhängen tillverkade av miljö- och rättvisemärkt guld.

I kölvattnet av denna har man även släppt en kollektion med rättvisemärkt guld – med inspiration från guldpalmen.

– Vi samarbetar med The Alliance for Responsible Mining (ARM), en organisation som arbetar med att återställa miljöer som skadats genom utvinning av guld och som även hjälper småskaliga gruvbrytare att sälja sin metall genom ett rättvisemärkt certifieringsprogram. Genom samarbetet köper vi guld från små gruvor i Colombia och Ecuador, berättar Caroline.

Chopard har sedan tidigare visat miljömedvetenhet och socialt ansvarstagande genom att använda ädelstenar som är certifierade av organisationen Responsible Jewellery Council.

– Som ett gammalt familjeföretag är vi mycket medvetna om vårt ansvar för en hållbar utveckling inom vår bransch. Det är inte så stor del av verksamheten ännu, men det är en början. Visionen är att alla smycken i våra high jewellery-kollektioner ska tillverkas av rättvisemärkt ekoguld.

Än så länge är miljö- och rättvisemärkta smycken dyrare, men det ligger något i vad Caroline säger:

– Om man har råd med lyx, då vill man väl ha det allra bästa? Och det bästa är ju miljö- och rättvisemärkt guld.
När man frågar Caroline om en favorit bland de smycken hon skapat, får hon svårt att svara.

– Det är svårt att välja bara ett, men om jag nu måste får det bli Monkey necklace från vår Animal World Collection, det var det första smycket i denna kollektion som markerade vårt 150-årsjubileum.

– Jag är också mycket förtjust i örhängena ur vår Green Carpet Collection, och även de klockor vi har tillverkat av rättvisemärkt guld – och som vi också kommer att öka tillverkningen av. Vi vill göra skillnad i branschen.

Trend: Färg!

Den rådande trenden i juvelvärlden i dag är färger, säger Caroline Scheufele.

– Men att använda färgstenar är inte nytt för oss. Jag blir alltid lika förvånad över de många möjligheter det ger att arbeta med stenar. På Baselworld presenterade vi en ny design i kollektionen Tempations, med ädelstenar i både pasteller och mer sprakande färger, stenar som ametister, tanzaniter och beryller.

Caroline Scheufele

Caroline stajlar

Caroline gläder sig åt att smycken i dag är en så naturlig del av en kvinnas sätt att klä sig. Vad ska man då tänka på när man väljer smycken?

– Mitt bästa tips är att man ska försöka hitta och understryka sin egen personlighet. Krångla inte till det. Hitta de smycken du verkligen tycker om – de kommer att se bäst ut på dig.


chopard

  1. ”Happy Diamonds” är smått legendarisk: Lösa diamanter som rör sig under två lager av glas, i såväl smycken som klockor.
  2. Från början var Happy Diamonds ett klockkoncept för män, och till 40-årsjubileet har Chopard gett nytt liv till den ikoniska klockmodellen med sina ”dansande” diamanter.
  3. I den nya kollektionen ”Happy Dreams” dansar diamanterna fram mot en kuliss av pärlemor. En nyhet är också att diamanterna är kloinfattade.
  4. Feminin och sportig samtidigt: Happy Sport i stå med automatiskt urverk.
  5. Örhängen ur kollektionen Temptation med tanzaniter, där färgen i stenarna förstärks genom att man använder infärgad titan i infattningen.
  6. Fleurs d’Opales: Ring i vitt guld och titan med diamanter, rosa safirer, röda och rosa spineller, och demantoider – och en svart opal på 9 carat.
  7. Haute Joailleire à la Chopard som presenterades under Haute Couture-veckan i Paris i januari. En 14 carat stor tanzanit i fokus.

Av: Kina Andersson