Design och sofistikerade bubblor

Av publicerat

Välbalanserad, sofistikerad och med små små bubblor – så skulle i alla fall jag beskriva Dom Pérignon lite generellt. Champagnen talar för sig själv och huset producerar enbart årgångsviner. Även marknadsföringen för drycken är sofistikerad och för att nå ut till sin publik är det samarbeten med konstnärer som får den klassiska flaskan att lysa upp butikshyllan och ishinken. De senaste fyra åren har en konstnär om året fått sätta sitt signum på såväl buteljens etikett samt på dess kartonnage.

1I år är det för första gången en kvinna som fått uppdraget, och därför har nu buteljer av årgång 2004 iklätt sig en skrud framtagen av den holländska modedesignern Iris van Herpen. Hennes skapelser är sagolika, invecklade, vecklade och djuriska, att hon även är Lady Gagas favoritdesigner känns inte helt otippat.
I arbetet med Dom Pérignon Metamorphosis by Iris van Herpen har hon inspirerats av kokongen ur vilken fjärilen föds. Denna kokongs skal, kallat Cocconase, finns även i formen av en magnifik glasskulptur vari flaskan kan placeras. Andemeningen i projektet är den metamorfos som ständigt pågår i den buteljerade champagneflaskan. Det finns inget slut, det finns bara förändring…IVH-SS15-PRINT-5780-copy_1-LRGSommarens kollektion från Iris van Herpen.

Årgång 2004 beskrivs av Systembolaget så här:

”Torr, komplex, mycket frisk smak med inslag av röda äpplen, rostat bröd, choklad, nötter och grapefrukt.”

Tidigare samarbeten:

Andy Warhol, 2000

dom-pe-warhol

David Lynch, 2002

dom2

Jeff Koons, 2003

Jeff Koons Dom Perignon hero alt IIHIHAv: Yvonne Gull