Affärsresenärerna kluvna till Norwegians långflygningar

Av publicerat

Resegeometris senaste branschmätning bland Nordiska affärsresenärer visar att drygt hälften inte kommer att flyga med lågprisflygbolags långdistanslinjer, baserat på tidigare erfarenheter av bolag med lågprisprofil.

I Resegeometris “Forecast & Travel Behaviour 2013” har 1.500 Nordiska affärsresenärer, som reser på Asien och Nordamerika, bedömt sannolikheten att de kommer att använda flygbolag med lågprisprofil på långdistanser när detta blir en verklighet nästa år.

Baserat på deras erfarenheter av flygbolag med lågprisprofil säger drygt hälften av kunderna bestämt nej, vilket är en exakt lika stor andel som för ett år sedan. 37 procent säger att det är ganska troligt att de kommer att göra det, och endast 11 procent att det är mycket troligt. Svenskarna är, precis som förra året, mest negativa, 57 procent (55 procent 2011) säger att det inte alls är troligt. Danskarna är minst negativa där 36 procent (42 procent 2011) säger att det inte alls är troligt.

– Om man drar paralleller till lågprisbolagens generella utveckling de senaste tio åren så kommer även affärsresenärernas inställning till lågprisbolag på långa distanser att förändras, men de kommer inte att vara de första passagerarna ombord, säger Jan Borg, vice vd på Resegeometri Nordic AB.

Det framgår av ett pressmeddelande från Resegeometri.