Mini Cooper S E Countryman – en sladdladdad Mini

Av publicerat

Med solen som energikälla går det nu att köra nya Mini Countryman på el i Plug-In Hybridutförandet.

Modellnamnet Countryman är gammalt och introducerades redan 1960, endast ett år efter att hundkojan hade presenterats. Då var inte Mini ett självständigt märke utan marknadsfördes som Austin eller Morris, senare även som Wolseley, Riley och Innocenti. Countryman (Traveller) var en förlängd variant med dubbla skåpdörrar baktill och utanpå hade bilarna en trästruktur så att de påminde om “woodies”, som var så populära i USA.

I takt med att bilindustrin elektrifierar sina modeller hänger självklart BMW-ägda Mini på tåget. Nu har precis nya Countryman släppts med tillägget E i modellbeteckningen. E står för att bilen är uppladdningsbar och bitvis kan köras helt på el. Laddningen till ladduttaget, som sitter på höger sida framför förardörren, sker med en kabel till ett eluttag i antingen en laddningsstolpe eller ett vägguttag. Att ladda batteriet helt från ett 220 volts uttag tar endast 195 minuter. Som hjärta i denna nya Mini hittar vi en drivlina bestående av två motorer, en trecylindrig turbomotor på 1,5 liter samt en elmotor. Sammanlagt genererar motorerna 221 hästkrafter och 385 Newtonmeter i vrid. Kraften levereras till samtliga fyra hjul, förbränningsmotorns till framhjulen och elmotorns till bakaxeln. Växellådan som sitter i är en sexstegad automatlåda. Räckvidden för enbart eldrift uppskattas till cirka 40 kilometer. Tillsammans med bensinmotorn blir den totala räckvidden 496 kilometer.

Det finns tre olika körprogram att välja mellan. I Auto eDrive kan köra i max 80 km/h. Vidare kan du välja läget MAX eDrive där du kan uppnå 125 km/h. Det sista läget heter Save Battery och minskar elförbrukningen.

Nya Countryman har vuxit en del sedan sin föregångare. För att vara exakt talar vi om 20 centimeter på längden. Ökningen innebär att detta nu blir den största Minin som företaget tillverkat. Det som verkligen märks av storleksökningen är att lastutrymmet nu sväljer 450 liter, 1 309 liter med fällda säten. Detta är 139 liter mer än tidigare då Countryman hade totalt 1 170 liter när sätena var fällda. En kul detalj som hittat in i bakluckan är en utfällbar picknickbänk. Dessutom slipper man nu ställa ner matkassarna när man behöver öppna bakluckan tack vare Comfort Access som öppnar luckan automatiskt. Fördelningen av hur du kan fälla sätena bak är 40/20/40, föregångaren hade 60/40 så den nya fördelningen innebär definitivt mer flexibilitet. Dessutom går baksätena att skjuta fram och bak 13 centimeter, en funktion som även fanns på bilen i förra generationens utförande. Kupén känns rymlig och glastaket ger extra rymd när solen lyser. Den klassiska cirkulära mätaren och skärmen sitter fortfarande kvar i mittkonsolen. Här finner man navigation och infotainmentsystemet. På skärmen kan man även följa energiflödet mellan batteriet och el- och bensinmotorn. För att symbolisera det miljövänliga tänket är färgerna gröna. Startknappen som förr var röd är nu gul.

Precis som förra generationens Countryman kan man välja olika färger på belysningen bakom panelerna. Detta har man tagit ett steg längre med en kolfiberliknande instrumentpanel som är halvgenomskinlig med belysning bakom. Riktigt snyggt när kvällens mörker kommer och låter interiörbelysningen träda fram.

Med tillägget E blir nya Mini Cooper S Countryman en mycket trevlig vän på vägen. När bilen går på el är färden så gott som knäpptyst, endast däckens ljud mot vägbanan hörs. Att kunna bidra till en renare miljö samtidigt som man har kul bakom ratten på ett mycket smakfullt vis kan inte ses på något annat vis än som en fullträff.

– Vi tror att Mini Countryman har en stor potential, inte bara för att den är unik i segmentet med kombinationen plug-in- teknologi och fyrhjulsdrift, utan också för att den är perfekt för våra svenska förhållanden. Kör till och från jobbet, via dagis eller affären, på el – utan att göra avkall på räckvidd när du väl behöver den och ta dig fram med fyrhjulsdrift i alla våra väderleksförhållanden. Addera rymlighet, funktionalitet samt en stor portion körglädje med 224 hk och du har bilen som gör jobbet i vardagen och på fritiden med Mini-känsla. Lågt förmåns­värde, från 1 183 kr/mån (50 procents marginalskatt), kombinerat med en hög utrustningsnivå som exempelvis fyrhjulsdrift, navigationssystem och automatisk växellåda gör den attraktiv, inte minst som företagsbil, säger Peter Maier, informationschef för BMW och Mini.

Mini Cooper S E Countryman
Grundpris: Från 377 000 kronor.
Motor: Trecylindrig 1,5-liters motor med turbo + elmotor.
Total effekt: 221 hk. Vridmoment 385 Nm.
Kraftöverföring: Motorn fram, elmotorn bak. 6-stegad automat, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 på 8,9 sek.
Toppfart: Cirka 195 km/h.
Enbart el: Cirka 125 km/h.
Bensinförbrukning blandad körning: Ingen uppgift.
Vikt: 1 735 kg.
Garantier: 2 år nybil, vagnskada 2 år, 12 år rost.

Av: James Holm