Smartklockan tar plats i finrummet

Av publicerat

En klocka för olika aktiviteter, en på golfbanan, en finklocka och en till vardags – det kan vara svårt att välja. Med Garmin fenix får användaren det bästa i alla segment.

Amerikanska Garmin har sin bas i Kansas, med över 10 000 anställda globalt. Sedan starten 1989 har företaget levererat produkter som fokuserar runt GPS. Omsättningen i Norden är på över 100 miljoner euro och ökar stadigt varje år.

– Vi ser ett starkt intresse för positionering i relation till mål och resultat. Detta i kombination med att sport- och smartklockor inte bara måste vara tåliga, de måste också fungera privat, säger Marcus Bjärneroth, nordisk marknadsdirektör på Garmin.

Det har i stort sett stått stilla på klockfronten de senaste 100 åren och ingenting har kunnat konkurrera med de traditionella mekaniska uren. I en tid då allt annat är digitalt frågar sig Garmin: varför inte även klockan? Den moderna kunden lockas framför allt av en tålig klocka med smarta funktioner. Nya Fenix 5 kommer i tre olika storlekar för att tillgodose även dem med smalare handleder.

– Vi ser att fler och fler verkar välja produkter som är uppkopplade till ett sammanhang. Det verkar inte räcka längre med att det är en tålig smartklocka. Uppkoppling till actionkamera, våg och marin- och jaktutrustning blir viktigare, förklarar Marcus Bjärneroth.

Hur fungerar en smartklocka som smycke och hur reagerar affärsmän på Garmin Fenix?

– Vi har märkt att den moderna ledaren och affärsmannen känner oftast sig obekväm med en dyr Rolex eller annan märkesklocka på armen, samtidigt som det kanske ska kommuniceras om nedskärningar eller besparingar på arbetsplatsen. Men en actionwatch som exempelvis Fenix 5 eller Chronos ger rätt signal, säger Marcus Bjärneroth.

Kan vi vänta oss ett paradigmskifte inom en snar framtid?

– Jag tror att vi ser en mogen marknad för nästa steg i generationsskiftet då det gäller toolwatch. Inom en snar framtid tror jag att vi får se klockor kopplade direkt till bilen, dykutrustningen och flygplanet. Redan i dag har vi klockor med TrueSwing som ”pratar” med golfklubban och mäter hastighet, tempo och vinkel.

Hur ser nästa steg i utvecklingen ut?

– Redan i dag har vi flera säkerhetsfunktioner kopplade i våra klockor, exempelvis MOB-funktion (Man Over Board) i vår marina klocka som ger data till instrumenten ombord. I övrigt tror jag att säkerhet och hälso/fysikdata kommer starkt.

Hur kan tekniken och klockor se ut för den moderna familjen?

– Jag tror på den uppkopplade familjen – att alla medlemmar har ett smartarmband eller en smartklocka och en smartvåg och tillsammans har appar och fysiska aktiviteter och på så sätt kan sporra varandra och umgås genom teknik. Garmin har exempelvis VivoFit Jr, VivoSmart och Fenix som armband och klockor, samt Index Scale som smart våg, säger Marcus Bjärneroth, och avslutar:

– Rätt använd kan tekniken få oss att umgås mer och dessutom lära oss att bli hälsosammare, om vi vill.

Marcus Bjärneroth

Marcus Bjärneroth, Nordisk Marknadsdirektör på Garmin.