Honda Civic – en klassiker i ny tappning

Av publicerat

En klassisk Honda modell i ny tappning och större format. VOYAGE har testat den tionde generationen av Honda Civic.

Honda Civic introducerades 1972 och kan utan att överdriva kallas för en klassiker när den nu kommer i sin tionde generation. Den första versionen fick mycket beröm för sin rymlighet trots de små yttre dimensionerna och för sin bränslesnålhet. Dock var omdömena lite mindre goda för den sportvagnsliknande lite hårda fjädringen.

Märket, som grundades av Soichiro Honda så sent som 1946, har kommit att glädja många svenska ägare. Inledningsvis var det motorcyklar som producerades, och så sent som 1963 kom den första bilen i produktion.

Med sitt kompakta format och rymliga innermått har Honda Civic alltid ansetts vara en mycket praktiskt bil. Lägg därtill ett rimligt pris och roliga köregenskaper så har du receptet på en succé.

Anledningen till de rymliga innermåtten är på en lite annorlunda konstruktion av bottenplattan där man lagt bränsletanken under passagerarsätet och avgassystemet till höger. Detta har medfört att man får betydligt mer utrymme för bagaget och i baksätet. På nya Honda Civic är det fortfarande ordentligt med utrymme för bagaget och i baksätet men tyvärr har den praktiska uppfällningen av sätena, som fanns på förra generationen, försvunnit. I stället har ett nytt innovativt insynsskydd lagts till. Detta går från sida till sida vilket gör att man inte behöver ta loss det när baksätena fälls. Vad som även bidrar till de generösa innermåtten är att utsidan vuxit och numera passerar Civic 4,5 meter med 2 centimeter. Även om detta kanske påverkar bilen negativt i trånga stadsmiljöer har det en positiv effekt på köregenskaperna.

Honda Civic är väldigt lugn i alla sammanhang. Man känner att bilen går stabilt även i högre farter och när vägen börjar kränga. Honda har alltid varit duktiga på att bygga bilar som tar dig från A till B med glädje bakom ratten.

Den största konkurrenten till Honda Civic är den bil som döpt klassen och det är Volkswagen Golf. Golf är en svår nöt att knäcka och för att lyckas måste man ta till andra metoder och tankesätt, något asiaterna gör mycket bra och antingen så älskar du det eller tvärtom. Här handlar det om mycket former överallt, till skillnad från den strikta tyska designen. Formen på nya Civic skiljer sig mycket från förra generationens, skillnaden är mycket större än den mellan åttan och nian. För att vara helt ärlig är det inte mycket alls som påminner från nionde till tionde generationen. Fronten har fått ett aggressivt utseende med en trubbig kromgrill. Även bakpartiet har fått en trubbig form med markerade bågformade baklyktor. Hela bilen andas sportighet och man kan lätt ana hur den riktigt sportiga Type R-versionen kommer se ut när den väl är här.

Alternativen för motorerna är två turbo­matade versioner, en på en liter och en på en och en halv liter. Man kan få antingen en sexstegad manuell låda eller en så kallad CVT-låda, alltså en steglös automatlåda fast med konstgjorda växelsteg. Testbilen var utrustad med CVT-lådan, som gjorde ett fint jobb. Den manuella lådan är otroligt fint avstämd och kanske det roligare alternativet men för vardagstrafik är nog CVT-lådan det klokaste valet.

Som vanligt i denna klass så öser märkena in teknik för att tilltala köparna. I nya Civic är detta självklart inget undantag. Med paketet SENSING, som är standard, får man autobroms, adaptiv farthållare och filhållningsassistens. På pekskärmen i mittkonsolen speglas din smarta telefon, detta även trådlöst.

Med tio generationer på nacken förväntas utan tvekan en hel del av en bilmodell. Med nya Civic visar Honda galant upp att man klarar av att möta dessa krav utan att göra nya kunder besvikna. Det enda man skulle kunna hålla mot bilen är att dess yttermått ökat men detta tar helheten igen utan några som helst problem.

HONDA CIVIC 1.5 VTEC TURBO
Grundpris: Från 236 900 kronor.
Motor: 1,5-liters tvärställd turbomatad VTEC-fyra, 182 hk. Vridmoment 240 Nm.
Kraftöverföring: Motorn fram, 7-stegad CVT automat, framhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 på 8,2 sek.
Toppfart: 220 km/h.
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren: 0,58 l/mil.
Vikt: 1 307–1 357 kg.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, 12 år rost.

Av: James Holm